Tvätta bilen (hur ofta, vilken metod?)

Sprutar det skit på huset hela dagarna?

3 gillningar

Det beror ju alldeles på förutsättningarna.
En ren bil tenderar att klara yttre påverkan bättre utan att få repor medan en grusig bil inte klarar att man snuddar jackan mot den vid insteg utan att det blir repor.

1 gillning

Ja, här nära kusten finns det gott om måsar och kråkornas kalasande på grannens körsbär bidrar kraftigt. :sweat_smile:

400 mil om året på skånska vägar skitar ner mycket mindre.

1 gillning

Jag körde länge en bil från 91. Den var jättefin eftersom jag och tidigaregare hade tagit hand om den. När jag gjorde mig av med den så fanns det i princip inga sådana bilar kvar på gatorna överhuvudtaget. De som fanns, förutom min, var totalt sönderrostade.

Bilen var kanske i runda slängar värd 5000 spänn om man sålt den, men aldrig en chans i världen jag hade hittat något lika bra/fint för under 30-40. Så det är liksom värt att ta hand om även då.

1 gillning

Jag kör en V70 från 1997 och ser till att den är omhändertagen. :+1:

2 gillningar

Eftersom Bloody Mary nu blivit en trådkändis får ni en idolbild att klippa ut och spara. :rofl:

3 gillningar

skulle inte kunna gissa att du aldrig tvättat den bilen

Tvätta bilen för fan :rofl:. Du får minst 30 för den då

Här regnsr det ju i vinkel (som du vet). Sånt ska icke föraktas. :sweat_smile::+1:

Av dig? Då har vi en deal! Halva summan nu, resten efter tvätt och i samband med hämtning. :sweat_smile:

4 gillningar

Fin färg :+1: Många skulle inte tro att den har några år på nacken… :grinning:

1 gillning

Älskar när folk bjuder på sig själva :clap::clap::clap::grinning::grinning::grinning::grinning::+1:

Ser fin ut ändå!

1 gillning

Sant. Å andra sidan kan tvättandet i sig ge repor och slita på tätningar.

Ska äntligen bli hus och självklart en foam Lance!

Över är dagarna för betala 100kr för en tvätthall.

Räknar med kunna tvätta bilen för en 10a hemma.

3 gillningar

Jag tvättar på uppfarten. Grusbädden o jorden filtrerar.

Kör Blast foam, wash och seal. Blir finare o blankare än GDS tvätthallarnas medel.

Vilka produkter är det? Låter eneklt!

Kolla med din kommun om det är ok. Oftast inte.

Fast kommunen kan inte stifta lagar och göra något olagligt. Det finns generellt förbud i miljöbalken som gäller utsläpp, men inget som syftar på tvätta bilen hemma.

Märke: Autoglym

1 gillning

Jag vet. Men det känns ju lagom rövhattigt att bara skita i all vett och sans bara för att det inte är reglerat i svensk lag. Eller maxar du bilen på tomgång, okynneseldar med blöt ved eller spelar svinhög musik också, bara för att testa gränsen?

Tvättvatten från bilar innehåller föroreningar från bland annat tungmetaller, oljor och rester från bilvårdsprodukter. Om biltvätt sker inom ett bostadsområde rinner tvättvattnet via dagvattenbrunnen antingen orenat direkt ut i närmsta vattendrag där djur och växter kan drabbas eller så är dagvattenledningen kopplad till spillvattennätet. I det sistnämnda fallet går tvättvattnet till avloppsreningsverket där föroreningarna kan orsaka störningar i reningsprocessen samt att en viss del samlas i slammet.

Så tänk på det när du går loss med kallavfettning, schampo och fan och hans moster.

4 gillningar

Jo men detta händer varje gång det regnar?