Tydligt mål - kryonik vid 1,7 miljoner

Den stora frågan är, får man behålla sina indexfonder medans man är död? :thinking:

Då kommer jag att vara supertät när jag väl återupplivas om hundratals år!

8 gillningar

Alltså, vet inte folk känner till det, men det går att bli medvetslös om man får ett slag mot huvudet. Om medvetandet är frikopplat hjärnan så skulle ju inte det kunna hända tänker jag.

Jag verkar vara den enda i världen som inte tycker att medvetande är en gåta alls.

Vi människor har tillreckligt med hjärnkapacitet för att tänka abstrakta tankar om ens egen existens. Svårare än så är det ju inte? Tror dessutom att många djur är medvetna om sin egen existens även om den är på en mycket mer primitiv nivå.

Kan någon förklara vad det är som är ett sådant mysterium?

Att ett slag mot huvudet kan göra någon medvetslös visar bara att medvetandet är beroende av hjärnans funktion. Det säger inget om huruvida medvetandet är identiskt med hjärnan eller bara kopplat till den.

Tänk en TV: om TV:n är “frikopplad” från elnätet men slutar fungera när du drar ur sladden, betyder det inte att TV:n är elen. Det betyder bara att TV:n behöver ström för att fungera. På samma sätt kan medvetandet vara beroende av hjärnan utan att vara samma sak som hjärnan.

Att vi kan reflektera över vår egen existens visar att hjärnan är kapabel till självmedvetenhet. Visst. Men det förklarar inte varför dessa processer känns som något.

Det är som att kunna programmera en chattbott att skriva poesi. Det betyder inte att man har förklarat vad “poesi” är i subjektiv mening.

Det handlar inte om att vi inte kan förstå hjärnans neurokemiska funktioner. Det handlar om att förklara varför hjärnans processer känns som något. Att beskriva varför snarare än hur.

Om medvetandet är hjärnan krävs perfekt bevarande av struktur och information för att “du” ska kunna återuppstå.

Om medvetandet är frikopplat (t.ex. en process som kan återanslutas) blir kryonik ytterst hypotetiskt möjligt, men det kräver fortfarande att hjärnan bevarar den information som behövs för att återkoppla medvetandet.

6 gillningar

CGP Grey har hanterat ämnet. Teleportation: Why It Would Kill You

Sammanfattat.
Dör du av att bli teleporterad? Ja!
Dör du när du somnar? Vem vet…

4 gillningar

Hehe, kuslig men träffsäker fråga. För gårdagens ”jag” har ju ingen talan i frågan :sweat_smile:

Det som däremot kan bevisas fysiskt är att det man drömmer om på natten till viss del kan ses via MRI scans. Dvs man kan spela in hjärnaktiviteten under natten och förutsäga vad någon säger att den har drömt om när den vaknar.

Men sen huruvida det är ”samma” medvetande eller ej är ju frågan :laughing: Insert hypnotiserad katt-GIF

Jag skulle också rekommendera en global, bred indexfond och låta det tuffa på. Beroende på hur ”bråttom” det är så kan en viss del i räntor eller sparkonto vara rimligt för att minimera risken att man dör i en finanskrasch och inte har råd att betala avgiften.

Jag har full förståelse för att man vill testa kryonik. Det är ju såklart alls inte säkert att det fungerar, men alternativet, att kremera istället för att frysa in, kan vi nog vara rätt säkra på att det inte fungerar bättre.

Men plan A bör nog vara att inte dö från första början.

1 gillning

Och att njuta fullt ut av livet idag. :blush:

1 gillning

Jag tror inte ett liv efter döden, varken religiöst eller ner frysning..

Men tanken hur de kan bli om mot alla odds skulle kunna återskapa en ny kropp med innehållet från ens gamla hjärna, hur ser världen ut då??

Va har man för nytta av sina gamla kunskaper??

Hur kan man mentalt förbereda sig för den nya världen å kroppen..

Vad är det för språk som används då??

Me andra ord så ser världen helt annorlunda ut, klara man de mentalt??

1 gillning

Du kan aldrig återuppstå efter din död.

Du betalar enbart för o ha en klon som vandrar runt på jorden.

Lägg pengarna på nåt vettigt medan du lever :innocent:

1 gillning

Ja, det fina med TS plan är att man när pengarna väl är ihopsamlade kan välja om man vill använda dem till nedfrysning eller till någon livsförlängande medicinsk behandling eller till något helt annat, beroende på vilka alternativ som då är tillgängliga. Annars vore nog det bästa sättet att finansiera nedfrysning en livförsäkring.

1 gillning

Försäkring och medlemskap blir över 100+ tusen på 10 år. Sedan det praktiska med nedkylning och team som hämtar kroppen. Mycket kan gå fel. Många olika aktörer och noder i en orsakskedja, som inte får brytas.

Därför …. Bosätter vi oss sista tiden i Berlin, och betalar vid den tidpunkten. Visst, finns ett lyckat svenskt fall, men förlitar oss inte på osäkra kort.

Vaelira

1 gillning

Hela upplägget är väl osäkert? :thinking:

Men några blir rika i andra änden. Så pengarna försvinner inte i alla fall.

2 gillningar

Så mycket tjorv och avkall för att i framtiden få det ni kan ha…nu?

Som några nämnt, en indexfond vore väl lämpligt och vem vet, kanske kommer ni på andra tankar innan ni hoppar in i frysen. Hoppas hunden givit samtycke.

3 gillningar

Det närmaste realistiska - i nutid - skulle kunna vara att en av er - den som går bort först - blir “återskapad” i AI modell som detta danska par valde (använd Google/Bing translate, Deepl eller nåt annat bra översättningsprogram om det knipar med danskan). Mycket intressant läsning tyckte i alla fall jag när jag läste artikeln:

2 gillningar

Delar inte eran upplevelse av vad som är eller inte är spekulativt. Ha en fin onsdag.

Vaelira

2 gillningar

Vilket svenskt fall? Av nedfrysning? Att frysa ner är det lätta i kryosammanhang.
Det är upptiningen som är det problematiska.

När en process inte genomförts med lyckat resultat från A till B, då är det per definition spekulativt. Den dag en död person tinas upp ur en kryokammare och “återstartas” och dessutom har hjärninnehållet i behåll, först då kan du hävda att det fungerar.

4 gillningar

Typ gratis dessutom, det räcker ju att man däckar i diket på fyllan i januari.

Om det bara vore det de ville åstadkomma hade det varit klurigt nog, men:

2 gillningar

Året är 2247 och doktorn torkar bort den sista töande kryonikvätskan från min panna. Jag sträcker mig efter min samsung galaxy s24 som jag av någon anledning fick ha med mig i kryonikbehållaren. Avanza-appen uppdateras och fungerar trots att vi nu befinner oss på Android version 175.3.1. Jag försöker trycka mig fram till min portfölj men tröttnar redan efter jag fyllt i fyra av de 221 retroaktiva kundkännedomsformulären. Framtiden är deprimerande och jag söker tröst på RT-forumet.

Jag blir lättad av igenkänningskänslorna som infinner sig när jag ser att det fortfarande finns två aktiva trådar om valutarisk bland de populära ämnena. Nytt avsnitt av Fire på svenska - Tankar om den praktiska appliceringen av kvantsammanflätning och vad det innebär för fasträntekonton.

Det verkar som att Jan låtit ladda upp sin personlighet till någon slags LLM som fortsätter pumpa ut nya avsnitt. Det senaste verkar ha inspirerats av de många trådar från oroliga människor som vill övervikta Sverige nu när det ser ut som att vi står på randen till ett andra finskt-koreanskt hyperkrig. Mycket har ändrats men mycket är sig likt.

Telefonen plingar till och “Din ekonomi” i Avanza-appen visas på skärmen. Pulsen rusar när jag inser att jag endast nått nivå 8 på rikedomstrappan. “150 år till tack” säger till läkaren och lutar mig tillbaka i kryokapseln.

28 gillningar

Respect br0

Nej vid okontrollerad nedfrysning skapas iskristaller som tar sönder cellerna.

En person som väljer att låta sin hjärna frysas ned i dagens läge tar de största av risker. Har man redan dött eller endast har veckor kvar att leva så är väl riskerna acceptabla.

1 gillning