Jo, just den biten var på skoj.
Jag läste på lite för några år sedan när jag hade en patient som väldigt gärna ville, och som var betalande medlem i liknande organisation.
Det jag kom fram till vår väl i korthet att lagrummet som finns gör att du måste vara död innan de kan ta med kroppen.
Och en vetenskaplig artikel de använde som argument för att det skulle kunna fungera visade inte alls vad de påstod att den visade.
Så sammanfattningsvis tydde det mesta på att det är ren bluff.
Men var och en blir salig på sin tro…
Nedfrysning kan om rätt kemikalier introduceras ske utan uppenbart katastrofala cellskador, iaf i mindre vävnadsprover. Sen att skadorna för en hel hjärna blir tillräckligt små för att någon teknik någonsin ska kunna “återuppliva” någon slags medvetande som på ett meningsfullt sätt ska kunna anses ha något att göra den person som en gång levde, det är en longshot.
Men inte uppenbart omöjligt. Ger man intryck av att detta är något annat än oerhört otroligt, då är det bluff ja
Först ett förtydligande:
En person dör i Sverige.
En lyckad transport till Berlin med nedkyld kropp.
Aktören i Berlin verkställer kryosömn.
Sedan:
Om livförsäkringen eller bekosta själv låter vi vara outsagt.
Och så var det dags för:
Folk kommer alltid föra olika ting på tal.
Vi är oberörda och verkställer.
Vår verklighet och åtaganden är inget vi lämnar åt slumpen.
Slutligen skapar och förverkligar vi våra egna förutsättningar, och din upplevelse är din och vår våran, utan spekulationer.
Vaelira
Ord är kraftfulla eftersom de leder tankarna. Därför bör man handskas försiktigt med dem. Lite liknande “altruistiskt mödraskap” som så gott som alltid köps med pengar.
Jag önskar dig lycka till i alla lagliga handlingar du begår men föreslår att du vågar kalla saker för dess rätta namn, i detta fallet kanske kryokonservering. Ytterst lite i förfarandet har något med sömn att göra.
Shit alltså, det är fasen frågan om jag skulle palla det… ![]()

Snacka om aktuellt ämne för mig när jag ligger här halvt döende i en mancold. Jag som typ gillar försäkringar. ![]()
Jag anade att det var del ett i kryoprocessen som du syftade på. Del två (upptining) och del tre (“återstart”) har ännu icke utförst ens på försökdjursstadiet.
Pallar inte mancold.
Funderar på ännu kallare kryokonservering.
![]()
Det där är inte helt korrekt. Lyckad nedfrysning och upptining har skett, och av en människa dessutom. Jag har sett det utföras live i Göteborg.
Något mer på ämnet finner jag det en intressant ekonomisk modell. Det är väldigt modernt numera att ta vad som egentligen är ett engångsköp och göra om det till en prenumeration. Här är det ju tvärtom, att man tar en engångsbetalning och lovar att utföra en tjänst under extremt lång tid. Den ekonomiska hållbarheten i företaget är i princip lika viktig som den tekniska kompetensen. Sedan har man ju i praktiken extremt få alternativ då antalet företag som utför tjänsten är väldigt begränsat.
…och vem följer upp försäkringsärendet om kylanläggningen skadas och kropparna tinar i förtid om 250 år?
Skulle det betraktas som gravfridsbrott? Men de är ju inte begravda.
Skulle det betraktas som mord? Men planen är ju inte att de ska förbli döda.
Skulle allt sopas under mattan med en axelryckning då eventuella arvingar ändå får ut arv från en släkting de aldrig träffat?
Frågorna är många.
Alltså, släktingarna får ju ut arvet när man dör, det vill säga innan man fryses in. Det är olagligt att frysa in en levande person, och det skulle i vilket fall som helst räknas som dödsfall. Det är inte så att man får behålla sina pengar. Om man i framtiden tinas upp är man luspank (men då kanske vi har medborgarlön).
Men eventuellt kanske man kan testamentera sina pengar till en stiftelse som ska förvalta dem tills man vaknar?
Fast det är ju det det är. Åtminstone för en svensk så är det lagrummet som används. Dvs en begravning som man har rätt att välja hur man vill ha. Och när man redan är död, vad är det du ska rädda genom proceduren?

Ni spekulerar mkt kring hur det hanteras vid dödsfall, men OPs plan är väl att genomföra detta så fort summan är uppnådd? Det tycker jag är ett intressant beslut.
Jo, så är det. Om man åker till Ryssland för att göra det så är det säkert annorlunda, men inom EU måste man nog dö först. Och man behöver dö på rätt sätt, på rätt plats. Du måste vara på ett sjukhus, och det behöver gå långsamt nog för att ett team ska kunna åka dit med kylutrustning för att kunna kyla ned dig direkt för transport till kryoanläggningen. Men om det man dör av påverkar hjärnan så finns risken att vid det laget man faktiskt kolar så är hjärnan rätt mos redan. Så det finns rätt mycket som ska gå rätt innan man ens kommer till stadiet där återupplivningsteknologin är relevant.
Men som sagt, alternativet är ju garanterad permadöd. En liten chans är rimligen bättre än noll.
Det är ju det som är grejen. Själva definitionen av att vara död är ju att hjärnan är paj….
Om följande är tankevurpa får ni belysa vad. När summan 1.7 slår in - första tillfället - säljer rubbet.
Betalar för företaget omedelbart och får då ett team med ambulans att hämta min kropp vid dödstillfället.
Instruktioner och bricka ( nr att ringa) med övrigt material till vanlig sjukvård för kylning av huvud - undvika Sverige och bårhus samt medicinskt etiskt råd.
Åker till Berlin vid pensionen och informera vårdtean från kryoföretag.
1). Livförsäkring, bårhus, vårdteam, Sverige = osäkerhet.
2). Kontant betalning, lgh nära facilitetet, vårdteam, Berlin = säkrare alternativ
Vaelira
Låter som en under omständigheterna rimlig plan. Men att köra 100 % aktier har ju en risk. Ni kan komma till 1,5 mille och sedan få en krasch som tar tio år att återhämta.