Om jag ska försöka vara lite hjälpsam och inte bara skjuta ner idén….
Innan ni överväger att påbörja en sådan plan. Ta först reda på vad som gäller juridiskt för att ett dödsfall ska kunna konstateras och vad som gäller för att få loss kroppen. Hur ska processen för att konstatera dödsfall mm kunna gå tillräckligt snabbt?
Går det fortfarande att rimligen genomföra?
Om inte, går det i så fall via en klinik för aktiv dödshjälp?
Utan att känna till Tysklands lagstiftning skulle jag tro att det är risk att det inte kommer gå att genomföra på det sätt ni tänker er. Så undersök detta noga först.
Man får ju hoppas att det tyska företag som har detta som affärsidé har koll på det juridiska läget. Men ja, såklart bra att sätta sig in i detaljerna.
Vad är frågan i tråden egentligen? Enklast att få loss mycket pengar tänker jag är att sälja sitt boende (om sådant finns). Jag har svårt att se hur du kan spara ihop det på kort tid utan väldigt höga insättningar. Ränta-på-ränta kickar ju in efter 10 år på allvar, om vi tänker oss att starta från noll och månadsspara.
Sedan tänker jag på kryonikbiten. Jag vill inte skjuta ner idén, men jag funderar på om det inte är ett väldigt riskabelt projekt. Det låter som att väldigt många bitar måste falla på plats. Det kan finnas alternativa sätt att hantera döden. Exempelvis att ta vara på den stund vi har, skapa något större som lever vidare eller skapa relationer till barn eller yngre släktingar som lever vidare. Även om kryonik skulle fungera så kommer slutet förr eller senare.
Wario med flera, notera eran filosofiska ådra och poetiska nerv. Blev upplyst och klev ur bubblan som normalbegåvad. Pengar betyder ingenting för mig. Under 7000 i utgifter och snart under 4000 med 14 000 till övrigt. Jobbar 2,5 Tim per dag, snart 2 dagar i veckan. Det är en fantastisk upplevelse att inte ha begränsningar, färre utmaningar med fler möjligheter. Så livet efter detta är min trisslott och når vi inte ända fram, så är inget förlorat. Vår livskvalitet och levnadsstandard är på topp, då den obekväme får tingen att leva på våra villkor och inte omvänt. Södermalm och samlevnad när man vill. Gratis internet, transport, musiktjänst, avfallspåsar, hundpåsar, semester boende med mat med mera.
Wario vi är det holotropa självet. Lyckliga och harmoniska, utan förnärmas av andras beteenden. Denna känsla väcktes till liv hos oss när du gjorde ditt första inlägg i tråden, att förmedla detta, så vill du fortskrida med något som vi upplever är få förunnat. Såsom förmågor, där begränsningar och förminskning inte ryms, så kan vi påbörja det filosofiska samtalen om ett liv efter detta.
Det är korrekt att en patient måste vara juridiskt dödförklarad innan en kryobevaringsprocess kan påbörjas. Inget säger dock att en juridisk dödförklaring idag innebär att ingen framtida teknik kan rädda patienten och återställa denna till god hälsa.
Det var inte länge sedan patienter dödförklarades när deras hjärta slutat slå. Sådana patienter “återupplivas” numera dagligen. På liknande sätt kan våra nuvarande kriterier för att fastställa dödsfall behöva omprövas till följd av framtida medicinska framsteg.
Wait But Why har skrivit en intressant översikt av kryonik som jag rekommenderar till alla intresserade:
Det finns inga garantier för att kryonik fungerar och det finns stora svårigheter. Det är dock garanterat att begravning och kremering inte fungerar om målet är att fortsätta leva ett rikt liv.
Du har förstås rätt i att inget däggdjur ännu har återuppväckts från kryobevaring, men som besserwisser vill jag påpeka att det gjorts för nematoder, ett flercelligt djur. Som en bonus gick det även visa att nematoderna behöll långtidsminnet. Du kan läsa om studien här:
Hos däggdjur är det än så länge endast enstaka organ som kunnat kryobevaras. För tre år sedan lyckades ett forskarteam i Minnesota kryobevara råttnjurar på ett sätt som bevarade deras funktion efter upptining:
Forskningen fortsätter och tekniken har potential att en dag kunna tillämpas på mänskliga organ och bör då kunna rädda ett stort antal liv årligen.
Största delen av kostnaden för en kryobevaring är medel som avsätts i fonder eller stiftelser för att finansiera driftskostnaderna under den tid som behövs och sedan för återupplivande och återintegrering i samhället. Ifall det fungerar bör därmed ingen behöva vakna upp fattig.
Vill man spara pengar finns Cryonics Institute i Michigan, USA. De lägger undan en mindre summa och fokuserar istället på låga driftskostnader. Mycket av deras arbete görs ideellt.
Kryobevaring av ett större däggdjurs hjärna kan ske på ett sätt som till fullo bevarar hjärnans ultrastruktur: hela nätverket av kopplingar mellan hjärncellerna. Det visade 21st Century Medicine år 2016 i det vinnande bidraget till en tävling som anordnades av Brain Preservation Foundation.
Ingen kan idag säga om detta är tillräckligt för att kunna återskapa hjärnans funktion i framtiden och tekniken är fortfarande ovanlig i kryobevaring eftersom det ännu inte finns något känt sätt att återuppliva de enskilda cellerna, som man låser fast i sina positioner.
Jag förstår ditt synsätt men har en mindre optimistisk syn på kunskapsläget. Jag tror inte det går att säga hur stor sannolikheten är för att kryonik fungerar. Lyckas man bevara hjärnans ultrastruktur för framtiden kan ett återupplivande inte uteslutas. Det är inte som ett hasardspel där man kan räkna på sannolikheterna.
Det man kan yttra sig om idag är sannolikheten att ultrastrukturen inte bevaras till framtiden, t.ex. för att man dör på ett sätt som orsakar hjärnskador, för att kryobevaringen inte kan påbörjas i tid, eller att kryobevaringsorganisationen inte överlever tillräckligt länge. Tittar man på dessa hamnar man på en låg sannolikhet, men den är inte oerhört otroligt låg.
Tack, jag uttryckte mig slarvigt. Jag menade sannolikheten att dö på ett sätt som orsakar skador på hjärnans ultrastruktur. Den bevaras en tid efter att syresättningen upphör och det finns därför en rimlig chans att den kan kryobevaras.
Det var kanske jag som var slarvig. Min poäng var att du i dagsläget inte kan dö utan att hjärnan råkar ut för en totalskada, det ligger i själva (juridiska) definitionen av att vara död.