Fantastisk kampanj för oss game of thrones fans
T.ex. så fungerar personminor “som bäst” när dom inte dödar direkt. 1 skadad soldat och 2 andra soldater som bär/tar hand om den skadade = 3 soldater som inte kan strida för tillfället. Diaboliskt…
Kände att denna tråden behöver lyftas igen!
Funderar på vilken organisation jag ska skänka till.
Bra där! Det som jag spontant tänker är typ BlåGula bilen eller JvM (=Jonas von Matern). Har du kollar dem?
Tack! Ska kolla upp dessa.
Har tidigare skänkt till https://www.drones2ukraine.se/
Dessa två skänker jag en slant till varje månad samt har en dragning hos United24 som går direkt till Ukraina.
Tänker också i ljuset av allt att det är bra att undvika X/Twitter och istället köra Bluesky. Maks och Noelreports finns där. Johan No1 som är en skribent från Cornus kommentarsfält har också en bra profil där.
Kyiv Independent är en mycket bra webbtidning.
I början av kriget sänkte jag pengar till ukrainska försvarsmakten via en länk på Wilderängs blogg.
Nu känns det ju inte särskilt aktuellt, men undrar om man skulle våga sig till Ryssland som turist i framtiden eller om man anses vara persona non grata i all framtid?
Vad menar du med att det inte känns aktuellt? Det behövs väl mer nu än någonsin?
Varför överväger du något sådant? Känner du ett starkt behov av att stödja Rysslands diktatur och folkmord?
Och svaret är ja, då får man nog konstatera att du är moraliskt bankrutt och folk bör rimligtvis undvika kontakt med dig.
Ja, alltså inte aktuellt gällande behovet av stöd till Ukraina.
Jag tänker en teoretisk frågeställning kring möjligheten för någon som stöttat Ukraina att besöka Ryssland som turist i framtiden.
Håller Ryssland ett register över vilka privatpersoner som stöttar Ukraina?
Du får se det som en teoretisk frågeställning. Funderar över huruvida Ryssland håller register över vilka privatpersoner som stöttar Ukraina.
Ah, då är jag med.
Jag tänker att det får man nog anta…
Jag tror att det är en dålig idé att resa till Ryssland eller dess allierade, om man inte gör det på officiellt uppdrag av Sverige, med diplomatpass eller liknande.
Turistresor ger inkomst till Ryssland, och ökad kulturell status
Risk att man anklagas för något och utnyttjas. Risken är förstås större om man har varit i ledande position, men Ryssland kan också fabricera anklagelser.
Det spelar ingen roll vad du gjort eller inte gjort. Att du är svensk är det som betyder något och det som är av värde när man griper dig för påhittade “brott” i syfte att eventuellt kunna använda dig som bricka i framtida förhandlingar.
Åk inte till Ryssland varken nu eller om 10 år. Punkt. Kanske om det sker enorma samhällsförändringar i landet så kan det vara en möjlighet om 30-40 år.
Sen instämmer jag i vad som skrivits innan; nu är väl behovet verkligen skriande när axelmakterna Putin/Trump försöker pressa Ukraina och det är bara Europa som står upp för dem?
Hur skänker man till JVM?
Inte tydligt för mig när jag Googlar.
En bit ner så har Lars skrivit om JvM
Jvm är ju dömd för en del mindre trevliga saker. Rekommenderar att googla hans namn + dom, och läsa innan man väljer att stötta hans insatser
Vi har diskuterat denna tråden mellan oss moderatorer och beslutat att låsa upp den igen.
Ämnet är hur man stödjer Ukraina och vi kommer att moderera hårt.
Var snälla att respektera detta!
Ställer in långsamt läge.
Nytt för mig och verkar onekligen som han haft ett problem tidigare. Förhoppningsvis har han tagit tag i dessa under de cirka 10 år sedan det skedde. Samtidigt tänker jag också att det är ju inte han man stöttar utan just hans insatser.