Ultrasnålt boende

Här liksom i diskussionen om alternativkostnad snuddar man ibland vid gränsen för vad som är självskadebeteende.
Marginalkostnad bör ses i relation till marginalnytta.
Behov nära relaterat till boende finns långt ned på den maslowska behovstrappan.

Det kan förefalla vara billigt att sova under en bro och duscha samt byta kläder på jobbet men är det värt den insparade pengen ?

7 gillningar

Jag har också en avlägsen bekant som har “större” boende innanför murarna i Visby (nära almedalen) och hörde att han hyrde ut till TV-bolag och lobbyorganisationer för ett par hundratusen kronor runt almedalsveckorna.

Sen tillkommer framför allt stockholmveckan som genererar ytterligare hundratusen.

Detta har pågott säkert 15-20 år.

1 gillning

Ja, med värdestegringen inräknad var boendekostnaden negativ – snålare än så blir det inte.

1 gillning

I en hyresrätt får du max ta ut hyra motsvarande halva din egna totala hyra. Detta oavsett hur många du hyr ut till. Ditt hyreskontakt är förverkat om du så ens annonserar ett för stort hyresbelopp samt att det numer är olagligt och straffbart att ta ut för hög hyra för hyresrätter.

Tar du ut för hög hyra för bostadsrätt/radhus/villa så händer inget annat än att dina hyresgäster via hyresnämnden får hyran sänkt framöver. (Ej retroaktivt vilket du får som hyresgäst ett år tillbaka när det handlar om hyresrätt.)

Gäller att vara påläst om man ska hyra ut så att man vet vad det är man riskerar om man väljer att inte följa hyreslagen (hyresrätt) eller privatuthyrningslagen (bostadsrätt/villa 1 st) när man sätter hyra.

5 gillningar

När en av mina gamla kollegor (före detta spelmissbrukare) skulle bilda familj så hade de inget undanlagt. Han o frugan tog tag i kragen. Köpte en gamal husvagn hyrde permanent plats på camping o sparade max i fyra år sen köpte de villan. Bästa han någonsin har gjort var hans komentar. De bodde gött där tyckte han.

Därefter har han renoverat o byggt ut på egen hand, byggmatrial har han kommit över billigt. Låga lån o en villa värd en hel del. Han fick jue som plåster på såren vara med om en riktigt trevlig värdeutveckling då huset köptes
I slutet av 90 talet

4 gillningar

Skaffa en liten stuga med luftvp i skogen. Elda när det är kallt. Odla lite för eget bruk. Hyra ut på sommaren och bo nästan gratis i fjällen samtidigt. Allt handlar om kreativitet och vilja.

Problemet med den lösningen är bara att besvärskontot för många skulle vara skyhögt. Jag pallar knappt bo med människor jag är släkt med, att ha tre inneboende ”hyresgäster” vore som en skräckfilm.

Om man kunde göra detta fast slapp bo på Gotland skulle det funka.

5 gillningar

Bo gratis är amatörnivån om man fixar att hyra ut:

Se här.

Det här stämmer väl inte?

Du får ta ut hyra i förhållande till hur stor del som du upplåtit. I en fyra tar du det minsta sovrummet själv, upplåter två sovrum och vardagsrummet till inneboende och så delar ni på köket. Säg att du disponerar 20 av 100 kvadratmeter. På resterande 80 kvadratmeter lägger man på 15 % hyra för möbler. Om hyran är 12 000 kr totalt (och köket värderas till 1/6 betalar man då 20 % av 10 000 + 2000 kr - 1 200 kr dvs 2 800. Därtill delar man på alla nyttigheter som el, vatten och bredband.

Jag valde att bo extremt torftigt (del av källare utan fönster i några år efter långtids sjukdom och år på sjukhus för att rivstarta livet igen. Gick från skuldsatt till miljonär och välbyggd verktygslåda för livet på mindre än 3 år. Att kunna lägga alla sorters resurser(tid, pengar, energi) på ett specifitk mål genom att ta bort allt från livet istort sett som inte var konstruktivt för långsiktiga målet var väldigt givande.
På under 10 år gick jag från sjuk och skuldsatt till FI med stor marginal mellan 30 och 40. Boendet i källare varade i 2,5 år. Liten uppoffring för resten av livet.

3 gillningar

Det var ett sånt här svar jag var ute efter! Mycket bra jobbat och inspirerande! Hur mycket kunde du spara varje månad när du bodde i källaren respektive ditt andra boende? Hur såg kostnaden i källaren ut?

Boendet i källaren var gratis. Hjälpte till med att vara barnvakt etc ibland. De utgifterna jag hade var mat, gymkort, kommunaltrafik , kurslitteratur till kurser jag gick och vid behov kläder istort sett.
Jag unnade mig första åren ingenting med några få undantag och jag kunde nog lägga någonstans mellan 30-40 tusen i månaden i snitt på först skulder sen sparande och investerande. Minskade litegrann första åren med riktigt boende och lite frikostigare livstil men inte så mycket då inkomsterna ökade lite med. Först när FI var klart så minskade investerandet lite.

1 gillning

Du får inte ta ut mer i hyra av en eller flera inneboende som tillsammans blir större än den del du själv betalar i hyra.

Du kan lägga på upp till 15 % för full möblering.

Du kan dela faktiska kostnader för elförbrukning, bredband m m med den inneboende/de inneboende.

Genuint intresserad; varifrån kommer den här informationen?

Hyreslagen som gäller för hyresrätter.

Öppet/enkelt kan du t ex hitta information i ärendet på hemsidorna riktade till hyresgäster hos de kommunala hyresvärdarna i Sthlm, t ex Svenska bostäder eller Familjebostäder.

Är du med i hyresgästföreningen kan du fråga dem. (De har dock luddig/ofullständig text på hemsidan så säkerställ vad som gäller i skrift från dem.)

Har du en speciell hyresvärd i åtanke så kan du fråga dem.