Ultrasnålt boende

Hej! Jag undrar om ni har haft något poddavsnitt med någon som har levt i en billig husvagn året runt under några år för att spara ihop en rejäl slant. Eller liknande scenario där man under några år bor riktigt torftigt. Kanske finns det en tråd för detta ämne som jag inte hittat.

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Sök på avsnittet med Jimmy som visserligen bor i en radhusfyra (?) men som hyr ut tre rum och i princip bor gratis.

uppdatering:
Här är tråd och avsnitt:

3 gillningar

Tack så mycket :smile: får ta o lyssna på det :+1:

1 gillning

Om man inte house hackar som Jimmy ovan blir det nog svårt att nå mycket lägre kostnader än en minimal hyresetta på typ 20 kvadrat med förstahandskontrakt.

Man måste ju hålla med värme, el, ställplats osv i kalla kalla Sverige om man bor i någon form av husbil/husvagn. Det blir inte så jättebilligt på vinterhalvåret. Man har en alternativkostnad i själva inköpet av husvagnen osv.

Men jag har också lekt med tanken ibland och kommer följa tråden :smiley:

2 gillningar

SVT Play har ett par program om löparen Markus Torgeby som bodde i en tältkåta i skogen. Så kan man också göra om man vill bo billigt.

https://www.svtplay.se/video/eWvYNm4/loparen

5 gillningar

Kolonistuga april-okt (när det finns VA) och sen hyra någon billig lgh runt medelhavet under vintermånaderna kanske kan va något? Förutsätter att distansarbete dock.

1 gillning

Ni kan få intervjua min kompis som bott gratis på Gotland i 20 års tid. Uthyrning under sommaren har finansierat hela huset, framförallt till korkade statliga organisationer som betalar ockerhyror under almedalsveckorna.

5 gillningar

Nja. Du behöver oftast vara skriven i kommunen stugan ligger i, eller i alla fall i länet.

Sen kan en kolonistuga kosta en hel del i inköp och föreningsavgift, speciellt i de större städerna.

En gammal volvo där man kan fälla baksätet funkar ju att sova i. Sen får man vara medlem på 24/7 gym så man har nånstans att duscha och gå på dass. Sen måste man ju äta.

Fast jag föredrar att ha ett hem och mikrovågsugn och kylskåp så bor i min 1:a :blush:

Jag tror på Jimmys modell helt och hållet. Motsvarande kan även vara möjligt i en lägenhet. Det avgörande är kvadratmeterpriset i förhållande till efterfrågan att hyra. Att planlösningen är lämplig för att hyra ut vissa rum är också viktigt.

Många fokuserar på egen ingång men jag uppfattar det som överreklamerat. Det avgörande är att det behöver finnas väggar och dörrar som kan stängas.

Ingen som nämner van life än?

Nu snackar vi! Vi var nere i Kroatien vid Split och Šibenik. Väldigt prisvärt om man inte är precis i högsäsongen. Under vintern när turisterna försvinner så blir det mycket billigare med hyror och äta på restaurang, annars skulle inte den lokala befolkningen ha råd att bo där.

1 gillning

Kanongäst! Oerhört inspirerande person!
Skulle så gärna lyssna på ett avsnitt med torgeby + bolmesson!!

2 gillningar

Bo hemma hos sina föräldrar? Mycket billigt och väldigt torftigt…?

1 gillning

Mina kostnader var lägre än så när jag bodde i en väldigt liten bostadsrättslägenhet i Stockholms innerstad. Avgiften var runt 300/månad, räntekostnaden runt 1000/månad och alternativkostnaden för kontantinsatsen, om man ska räkna med den, också den runt 1000/månad.

Bo i kollektiv. Skaffa en fyra och två kombos.

Bör vara mindre jobbigt än att tälta x månader.

2 gillningar

Borde väl varit en alternativintäkt mtp hur priserna i innerstaden skenat under en längre tid?

Så länge man kan jobba på distans så. Ska man jobba på plats så tjänar man ju som lokalbefolkningen också. Inget fel med det, men inte heller något “life hack”.

Bra noterat, precis som jag citerar så är distansarbete en förutsättning.

En hyresfyra som du möblerar och tar in två inneboende tror jag kan bli väldigt billigt.

Inget bundet kapital, mycket låg risk.

Om lägenheten inte har något “premiumläge” skulle nog hyran behöva sättas nära den faktiska. Du kan inte räkna med att gå med vinst mer på allvar.