Skickade iprincip ett meddelande till SBAB och sa att vi fått barn och kommer vara föräldralediga i omgångar kommande 1,5 åren. Fick som svar att de bara kan slopa 12 månadee åt gången - och att jag bara skriver igen efter 10 månader. De tog bort hela och sa att vi ska meddela dom ifall vi vill amortera något. Tog typ 3 minuter effektiv tid, precis som det ska vara.
12 månader amorteringsfritt fick vi av SBAB vid föräldrarledighet, det var max vad dom kunde göra
Är man inte för högt belånad om man behöver be om amorteringsfrihet vid föräldraledighet? Historiskt sett tror jag inte det har varit kutym.
Historiskt sett har det inte varit krav på att amortera.
Vad menar du?
Har man hög lön så kan det vara så att inkomsterna halveras vid föräldraledighet.
Sen bör man kanske i dessa fall med hög sannolikhet kunna spara för att klara inkomsbortfallet men det är en annan femma ![]()
Vilken historik menar du? Före 90-talet fanns inga amorteringsfria lån.
Modern tid
När vi tog lån under modern tid (2013) behövde vi amortera. Men gränserna såg olika ut mot idag. Då var det amorteringskrav över 75% belåningsgrad. Idag är det två olika gränser (70 samt 50) plus inkomstrelaterat. Men krav i modern tid, absolut.
Vissa banker hade interna regler om amortering även tidigare men lagkrav på amortering på nytagna lån kom först 2016 och som sedan ändrades ytterligare 2018 om man då tog nytt lån och lånade mer än 4.5ggr sin årsinkomst.
Med krav menar jag lagkrav, stor skillnad när något blir lag.
Vad är definitionen på modern tid ?
(1990-talet räknas dit i min värld)
Okej boomer
Jag väntade på den.
Nej, min fru vill vara hemma lite längre med barnen och därmed inte ta ut 7 dagar/v. Tycker det är rimligt att man kan trappa ner på amorreringen när den ena tappar ca 70% av nettolön för att kunna spendera tid med sina barn.
Eh jo… helt sjuk period när man inte behövt amortera.
Amortering är sunt, ett tryggt räntesparande
Boomers pratar om höga räntor förr men glömmer att nämna att det inte fanns lag på amorteringskrav som nu.
Sen är det idiotiskt att amortera när räntorna är låga. Bättre lägga dom pengarna på börsen, när räntorna är högre så kan man amortera igen.
Inga problem att få amorteringsfritt om man är föräldraledig eller har dubbelt boende. Har gjort båda senaste året
Vad spelar det för roll om det var ett lagstadgat krav eller om kravet kom från bankerna på den tiden?
Amortera var man väl tvungen ändå?
@Nestor kan säkert fylla in om historiken här, hur kommer det sig att låneupbyggnaderna ändrades i Sverige till att bli lån med enorma löptider som inte amorteras bort?
Helt rätt. Förr i världen var det självklart att ett lån skulle amorteras. Att ett lån skulle vara amorteringsfritt fanns inte i ens föreställningsvärd.
Däremot var amorteringen inte speciellt hög. Inte undra på med tanke på det höga ränteläget.
Normalt sett löpte ett bolån med 50 år annuitet.
Man var knappast tvungen att göra det på 80-90 talet, berodde nog på vad du kom överens med din bank. Klart det spelar stor roll. Amortering var nog även väldigt lite. Nu är det hårda satta lag krav.
Om nu alla amorterade och man var tvungen till det förr så fanns det väl knappast behov av finansinspektionen att föreslå lagstadgad amorteringskrav
Man får även glömma att det inte heller fanns någon kontantinsats. Många kunde låna till 100 procent.