Undantag från amorteringskravet?

Nån som lyckats bli undantagna från amorteringskravet? Vet ngn om det krävs dokumenterade skäl som tex att man blivit sjuk eller räcker det att man frågar snällt?

Tänk på att om du får undantag så sänks din kreditvärdighet för en lång tid framöver…

Varför det?

För att man uppenbart inte längre klarar att amortera enligt amorteringskraven på befintligt lån. Man är då överbelånad.

Jo. Förstår logiken. Men syns det ens i en kreditupplysning?

Det går att få tillfälligt undantag vid sjukdom eller arbetslöshet m.m.
ingen koll på vad du behöver för intyg/sjukskrivning,

Inget sådant syns i en kreditupplysning, så jag är tveksam till att ett tillfälligt undantag skulle påverka din kreditvärdighet framöver.
Samma bank kanske undrar om du vill låna mer pengar till samma bostad men det är en annan fråga.
I samband med Covid var det många som “passade på” att inte amortera alls då de reglerna då mer var frivilliga och att man inte behövde några specifika krav/intyg för att kunna göra tillfällig amoreringsfrihet.

Jag slutade amortera under covid för att kunna stoppa mer pengar på börsen, inte för att jag inte hade råd.
Att detta skulle göra min kreditvärdighet sämre har jag ju svårt att se :smiley:

Jag skulle göra samma sak idag om det var lika lätt.

Gjorde exakt samma sak.

1 gillning

Det krävs enligt FI “särskilda skäl” för att bli undantagen amorteringskrav. Banken man lånat pengar av ska ha tagit med höjda räntor i bedömningen av låntagarens ekonomi i samband med att lånet godkändes.

“Att ett hushåll är räntekänsligt och påverkas när låneräntan höjs är inte i sig ett särskilt skäl. Bankerna testar bolånetagare i sin kreditprövning för att se att de har goda marginaler att klara högre räntenivåer.”

Vi skrev om undantag från amorteringskravet i den här artikeln.

Begärde undantag från kravet pga föräldraledighet, var inga problem. Får garanterat inte sämre kreditvärdighet pga det.

2 gillningar

En sänkt kreditvärdighet är ju bara på den banken du har. Det är därför man ska byta bank då och då.
Jag hävdar däremot att om man inte klarar amorteringskravet så bör banken hjälpa till med en plan för att uppnå hållbarhet i sin ekonomi. Folk som försöker sluta amortera för skojs skull behöver en kurs i makroekonomi och hur den höga belåningsgraden påverkar ekonomin i stort.

1 gillning

Att vi diskuterar undantag från amorteringskrav visar hur sjuk bostadsmarknaden är. Bankerna borde väl jubla åt att folk inte amorterar för då tjänar de ju ännu mera pengar på lånet.

Apropå kreditvärdighet så verkar det vara gynnsamt att ha ett bostadslån. Beror kanske på att UC ägs av storbankerna som gärna ser att vi belånar oss så att de i sin tur tjänar pengar via ränteintäkter.

Min sambo studerar för närvarande på deltid och har därför lägre inkomst tillfälligt. Det räckte gott som skäl för amorteringsfritt fram till studierna avslutas till sommaren. Då blir inkomsten betydligt högre och vi börjar amortera igen

Samma här! Detta var pre-covid så vet ej om de är lika generösa fortfarande.

Hur länge är det möjligt att pausa amorteringskravet, banken pausar det normalt i 3 månader, någon som haft det pausat längre?

Ni som fått undantag från amorteringskravet för föräldraledighet, hur lång tid har ni fått undantag? Har det varit för hela föräldraledigheten?

Har det varit från all amortering eller att ni fått gå från att amortera 2% till 1% tex.

Jag bad om nedsättning till ett visst belopp, i ett år (så länge jag skulle vara ledig).

1 gillning