Inspirerad av senaste avsnittet kring livförsäkringar började jag kolla upp det hela för egen del. Det mesta blev bra besvarat antingen i avsnittet eller tråden men har inte sett någon diskussion hur man säkrar upp kring undantag i olika livförsäkringar vilket gör att jag nu skapar den här tråden.
Har själv en försäkring hos Länsförsäkringar där jag reagerade på ett antal undantag. Mina tankar är måhända långsökta men tänkte ändå att jag ville ta upp och se vad övriga tycker/tänker. Skriver också här istället för att kontakta LF direkt då flera av frågorna i min värld är av juridisk karaktär utifrån hur domstol dömer gällande straffrätt och inte avtalsrätt. Tänker att tråden också kan användas för andra livförsäkringar och deras undantag.
7.4 Brottslig handling
Försäkringen gäller inte för dödsfall som orsakas av att den försäk-
rade utför eller medverkar till brottslig handling som enligt svensk lag
kan leda till fängelse. Försäkringen gäller inte heller för dödsfall som
har samband med att den försäkrade utfört eller medverkat till
brottslig verksamhet som enligt svensk lag kan leda till fängelse.
Kommentar: Lek med tanken att man blir överfallen och försvarar sig. Man avlider men skadar antingen förrövaren och/eller tredje part/egendom på en nivå som hade kunnat resultera i fängelsestraff. Riskerar man då att anhöriga står utan ersättning eller är man skyddad av nödvärnsrätten och proportionalitetsprincipen?
7.5 Våldsamma aktiviteter
Försäkringen gäller inte för dödsfall som orsakas av att den försäk-
rade utför eller medverkar i terrorverksamhet, upplopp, gängupp-
görelser, huliganism eller liknande våldsam aktivitet.
Kommentar: Om man då ofrivilligt hamnar i upplopp, gänguppgörelser, huligamism eller andra liknande aktiviteter i samband med att man förflyttar sig? Har själv hamnat i en stor demostration som sedan urartade till upplopp i samband med att jag och en vän gick på stan.
7.7 Krigsförhållanden i Sverige
Befinner sig Sverige i krig eller i ett förhållande som av regeringen
jämställs med krig gäller särskild lagstiftning i fråga om Länsförsäk-
ringars ansvar och rätt att ta ut tilläggspremie (krigspremie).
Kommentar: Är krigsplacerad och lär vara det ett bra tag till. Om man blir inkallad och avlider av olika anledningar - gäller försäkringar ändå? Skulle bli förvånad om de inte gäller då man de facto inte har något val om man ska delta eller inte. Vore extremt surt om då dessutom anhöriga inte får ta del av livförsäkring.
7.10 Terroristhandling
Försäkringen gäller inte vid dödsfall som förorsakats genom sprid-
ning av biologiska, kemiska eller nukleära substanser i samband med
terroristhandling.
Terroristhandling är en handling som inbegriper men inte är
begränsad till användning av tvång eller våld och/eller till hot om
tvång eller våld av en person eller grupper av personer. Den utförs av
någon som antingen handlar ensam, för en organisation eller stats-
makts räkning eller i förbindelse med en organisation eller statsmakt.
Handlingen begås av politiska, religiösa, ideologiska eller etiska skäl,
inklusive avsikten att påverka statsmakt och/eller att injaga fruktan
i allmänheten eller någon del av allmänheten.
Kommentar: Nu är detta ju extremt ovanligt (senaste applicerbara utifrån att man bor i väst är väl sarin-attacken i Japan på 90-talet) men ändå något jag funderat kring. Kan man med enkla medel säkra upp för detta med på annat håll?