Jag försöker tänka lifetime investment om allt. Alltså. Kan jag köpa något så att jag aldrig behöver byta ifen så gör jag det. Eller iallafall så långlivat som möjligt. Tröttnade tex på teflonpannor och köpte en rostfri. Efter 2 mixrar som brände motorn blev det en proofsmaskin som jag såg att de krossade is med dagligen i en bar. Saker som är gjorda för hårt dagligt bruk i en verksamhet bör klara väldigt många år av sporadiskt hemmabruk.
På sådant man vet blir gammalt och dåligt som tex bilar, kan man ha som standard att köpa kvalitetsvalet och byta efter halva den beräknade livslängden eller annan tidsgräns. Medans den fortfarande är värd något. Bra om man inte är händig och vill slippa problem. Det blir också ett bra köp för den händige som får ett bra exemplar till lågt pris.
Jag bor i hyresrätt och har ingen egen spis eller tvättmaskin. Så vet inte om det finns lifeinvestment proffsvarianter som är värda sitt pris där. Såvitt man inte har gasspis då för de bör ju va outslitliga.
Men när det blir dags kommer jag kolla vad som används i restaurangkök och tvätterier innan jag handlar.