Hittade statistik på skills underemployment. Där individer inte nyttjar sin utbildning för arbetet de utför för USA(Källa). Där det generellt sett varit stabilt trots ökningen av andelen med högskoleutbildning(källa).
Det jag funderat på är hur fördelningen ser ut i Sverige samt hur den eventuellt förändrats över tid efter utbildning. Någon som har koll?
Finns här också! Sociologiska forskare har studerat det här. Främst är det väl utbildningsinflation eftersom arbeten som tidigare inte krävde gymnasieexamen numer kräver det. Exempel på det är arbetsförmedlare.
Det finns en undanträngningseffekt om arbetsgivarna kan välja akademiker till klassiska arbetaryrken typ vårdare på hvb-hem och gruppbostäder. Annat klassiskt exempel är högskoleekonomer som arbetar som ekonomiassistenter.
Misstänker också det, men hade gärna sett lite statistik för det i Sverige. Misstänker att där finns skillnader mellan Sverige och USA i hur det ser ut och exakt vilka orsaker som ligger bakom
Intressant!
Verkar som att underemployment är en mindre sak i Sverige jämfört med USA. Kan det bero på att vi ställer högre krav på utbildning eller att vårat utbildningsystem helt enkelt lyckas bättre med att anpassa utbudet efter efterfrågan?
Jag hittade en artikel i Aftonbladet som hänvisade till en undersökning från Svenskt Näringsliv.
De redovisar andelen som etablerats och som har svag eller osäker position på arbetsmarknaden med olika utbildningsbakgrund efter tre år. Liknar listan i TS.
Rätt intressant. noterar att yrkesexamina verkar vara i topp och generella och “kreativa” i botten. hade varit kul att se hur många som har arbete som genomför kvalificerat arbete också istället för bara etablerat
Kan det ha att göra med “gratis” vs avgiftsbelagd utbildning? Med det senare får kunderna vad de vill ha, oavsett om marknaden sedan vill ha vad kunderna utbildat sig till.
Lite det spåret jag också är inne på. Tänker att det blir lättare för staten att prioritera utbildningar genom att ge olika mycket elevpeng för olika utbildningar. Är dock ingen expert på hur detta systemet funkat i Sverige så är mest spekulation från min sida
Jag har inte heller någon aning, jag bara inbillar mig det bestäms delvis efter behov … och sen kryddar man med lite humaniora för det skadar inte ha nån tomte med 120 poäng filosofi.
Medan USA är nog krasst precis vad eleverna/kunderna vill ha.