Underhållsbidrag trots boende varannan vecka

Medhåll. Det är en tolkningsfråga och som jag läser reglerna handlar det om att så länge barnet har hela och rena kläder, cykel, mobil, det finns internet i båda hemmen osv, då är det en ickefråga med underhållsbidrag.

Sedan vet jag att det kan komma in frågor om olika dyra utlandsresor och sånt trams, men det är som jag ser det inte ett skäl att se det som att

Naturligtvis skall ditt ex försörja din son när.han vistas hos henne.

Näringsrik mat , god omvårdnad osv.

Men hade ni fortfarande varit sambos hade naturligtvis din högre inkomst gått till inköp som annars inte varit aktuella..Så skall du se det.

Vid stora skillnader i inkomst kan nämligen tingsrätten döma ut underhållsbidrag trots att barnet bort 50/50. Det kräver dock stora skillnader och det är inte tänkt att det skall avlasra den ena parten utan möjliggöra ett så lika uppväxt hos båda parterna.

Så du får nog, och bör vara beredd att ställa upp och betala för merparten av utgifterna för din son, vilket naturligtvis är vad du vill oavsett vad du tycker om ditt ex.

Det är bara om hon inte sköter föräldraskapet ekonomiskt mm som det kan bli en diskussion. Och det räcker inte med silikonläppar för det skall klassas som det. Men visst , förvaltningarna skall vara objektiva men är det inte alltid.

Men det är en väderkvarn du inte kan fälla och aktar du.dig inte kommer vingarna slå omkull dig.

Du vill inte förvaltningen skall klassa dig som samarbetsovillig för då blir tingsrätten inblandad. Utan var aktiv och föreslå just det att du tar kostnaderna i större utsträckning hellre än ett kontantbidrad till exet.

Det kan vara relevant att ta hjälp av en familjejurist, även om förvaltningen kommer bli sura.

1 gillning

I det här ingår väl också att den ena föräldern faktiskt inte når upp till en godtagbar nivå, inte bara att det är stor skillnad.

Det kanske det gör, det förstod jag inte det som.

Men tingsrätten tittar på skillnaden utifrån pespektivet att det skall vara lika hos båda, oavsett nivå.

Men det är klart att är det två höginkomstföräldrar med överskott varje månad är det mindre kritiskt.

Och som sagt, det krävs ganska mycket misskötsel för att man skall anmärka på det. Även sådant som att den ena parten bara jobbar deltid trots utrymme att öka arbetstiden utan men för barnet.

Det beror ju på om det är 15k/30k eller 30k/60k också, kan jag tycka. Helt oavsett så finns det ju alla chanser att t ex erbjuda sig att stå för alla kläder och kostnader för t ex fritidssysselsättningar framför kontanttillskott. Allt lösningsfokus är positivt.

3 gillningar

Rättspraxis säger att det är det ekonomiska överskottet man ska titta på. Inkomsten-levnadskostnaden. Om modern har höga levnadskostnader pga dyr lägenhet, dyr bil, dyra lån är det faktorer som kan driva fram ett underhållsbidrag. Likaså om TS har billigt boende eller billig bil är det faktorer som kan driva upp underhållsbidrag.

TS borde vara hjälpt av att framhålla sina egna höga levnadskostnader i förhandlingarna. Att framställa sig som duktig och visa snål levnadsnivå skjuter man sig själv i foten.

1 gillning

Relevansen är att “normal levnadsstandard” för ett barn kostar mer eller mindre detsamma oavsett inkomst. Om man lägger t ex 10k på ett barn så gör det livet snårigt för en med 15k ut men inte för en med 30k (givet att man dessutom delar på utgifterna).

Men exets inkomst spelar ju också roll. Det är därför jag tycker det är relevant. Har exet 30k och TS 60k bör det spela mindre roll. Har exet 15k och TS 30k så är det annorlunda.

Jag känner att jag missade något roligt innan raderingen. :rofl:

1 gillning

Jag reagerade bara på ovanstående. Att 30k/60k i nettoinkomst inte är aktuella om man har en bra utbildning och en bra lön. Det kan tolkas som att 60k netto inte är en bra lön. Möjligen missförstod jag något, kanske var det bara 15k/30k som menades.

Ja. :smiley: Jag och Noomi diskuterar skillnaderna. 30k efter skatt är bra och 60k efter skatt är mycket bra lön. Då spelar det mindre roll med underhållsbidrag.

Är det 15k som exet har ut och 30k som TS har, då är det naturligt att man väger in levnadsstandard på ett annat sätt. Detta är dock mer än åsikt från min sida än en bild av hur FK tänker.

1 gillning

Jo jag är helt med på denna diskussion. Fattade bara inte varför dessa summor inte skulle vara aktuella med tanke på TS:s bra lön. Det var det enda jag reagerade på.

Oki, då är jag med. “Bra lön” är en så diffus beskrivning att de flesta nivåer kan täckas in i det. Men vi kan gå vidare, jag tror vi är hyfsat överens här ändå. :smiley:

1 gillning

Inte efter skatt, eftersom vi har progressiv inkomstskatt i Sverige.

2 gillningar

Försäkringskassan bistår inte med någon hjälp när det handlar om 50/50 föräldraskap. Jag pratade med dom senast idag. Enligt dom finns inga skäl till underhåll vid 50/50

2 gillningar

Så vem mer än exet är det som psuhar för mer, samtalsterapeuten? Hen kan ju kamma sig, så länge barnet har det bra hos båda. Sedan att er föräldrarelation kanske kräver lite TLC är ju en annan femma och där hamnar ju barnet i kläm också. Men det kan ju inte kureras med kontanter, menar jag.

Ja, fast inte efter att alla fasta kostnader är dragna, som väl i allt essentiellt är det vi pratar om här? :smiley:

Återigen, han har. 30k ut efter skatt är en bra lön efter en bra utbildning. Om inte är halva Sverige underbetalda. Sedan har ju exet en lön som också spelar in i diskussionen.

Eftersom vi inte fått siffror blir allt hypotetiskt. :smiley:

Sedan var det inte FK utan nå’n jäkla terapeut som tydligen satt och tyckte saker… som jag läser starten.

Drt finns domar som gått hela vägen upp i hovrätten där man dömer ut underhållsbidrag även vid 50/50 fördelning. Flera st tom.

Det står även så i lagtexten.

Jag rekommenderar TS att kontakta en familjerättsjurist för att vi har inte info nog och som det skrivits spårar det snabbt ut när man lägger egna värderingar bakom.

I synnerhet som det sitter folk och försöker övertyga TS om att göra ditten och datten. Det är kanske inte UH bidrag som är bästa lösningen utan ngn form av tydligare fördelning av kostnader?

6 gillningar

Ja, precis . Nog sagt. TS, kontakta en jurist. Men se också till grabbens bästa. That is all I have to say.

Barnet bor hos båda föräldrarna – växelvist boende - Försäkringskassan.

NJA 2013 s. 955 | lagen.nu.

3 gillningar

Det här drog upp lite känslor även hos andra märker jag, så jag drar en uppdatering.

Efter mötet idag där jag va lite mer förberedd så blev diskussionen om underhåll avslutad till min fördel. Inget underhåll ska betalas

11 gillningar

Vad skönt för dig!
Hoppas allt reder sig till det bästa

1 gillning