Du tror alltså du kan prisätta bättre än marknaden. Jag önskar dig lycka till.
Nej, jag skrev att jag är riskaversiv och min bedömning är att riskerna är mindre i EU tack vare våra stabila institutioner. Jag förutser inte vad som kommer gå bäst på börsen.
Jag tänker inte tala om för dig hur du ska investera, men vill förklara teorin. Att säga det du säger är att säga att du vet bättre än marknaden, enligt effektiva marknadshypotesen. Om andra investerare ser samma sak som du gör, att Europa har lägre risk på grund av bättre institutioner, så kommer de också att köpa mindre amerikanska aktier och mer europeiska. Detta kommer att driva ned avkastningen på europeiska aktier och upp på amerikanska. Detta fortsätter tills den riskjusterade avkastningen bedöms vara lika stor på båda marknader. Amerikanska aktier har högre risk och högre förväntad avkastning, europeiska lägre och lägre. Det rationella att göra i detta fall som riskavers investerare är att investera i alla marknader enligt marknadsvikt (för maximal diversifiering) och sedan justera ned risken genom att dra ned på aktieinnehavet och istället investera en del av kapitalet i räntor. Det skulle vara det bästa sättet, om EMH stämmer, att ta minimal risk utan att offra avkastning.
(Här åsidosätter vi prat om riskparitetsportföljer och annat som inte är relevant för den här diskussionen.)
Jo, jag har 23% i räntor.
Jag gillar inte guld, men kanske kommer skaffa några få % silver, men väldigt lite p g a den kraftiga volatiliteten/risken.
Nu är det så att jag tror på kraften i tillgång och efterfrågan, den osynliga handen.
Jag tror oxå att det är många som ser på risken i USA ungefär som mig, och det har ökat efterfrågan på Europeiska aktier och drivit upp avkastningen (i aktiernas % och euro värdeökning) i Europa det senaste året.
Det är en motsägelse! Antingen kan du prisätta risk bättre än marknaden → då är det rätt att avvika från marknaden.
Eller så tror du inte att du vet mer än marknaden → då får du följa marknaden och inte vikta ner USA.
Vill du minska din generella risk så vikta ner din totala aktieexponering.