Underinvestering i Kina?

Hej!

Enligt detta:

https://www.visualcapitalist.com/124-trillion-global-stock-market-by-region/

År 2025, hade KIna 13% av det globala Market Cap.

Vi får råd att investera i MSCI World som exkluderarar Kina och max 10% i tillväxtmarknader.

Borde vi inte investera mer i Kina eftersom vi köper enligt Market Cap?

2 gillningar

Är inte grundproblemet att Kinas styre gjort aktiehandel för icke kineser extremt ofördelaktigt och riskabelt?

Brukar tas upp i forumet då och då.

4 gillningar

Det är därför modellportföljerna innehåller en mindre andrl tillväxtmarknadsfond. Det är oftast billigare att ha dessa fonder separat än avgiften för en fond som inkluderar tillväxtmarknader (oftast MSCI ACWI).

1 gillning

Men riskmässigt man hamnar med “för lite” Kina, Jag har 3% i Kina även om jag har 12% i tilväxtmarknader.

1 gillning

Det är såklart en bedömningsfråga, men jag tror ju inte att risken jag lider som utländsk investerare är inbakad i priset. Lade ut mina tankar i frågan här:

6 gillningar

Tack! Mycket hjälpsamt!

Du får granska indexen, det handlar förmodligen bara om att du använder olika källor som har mätt på olika sätt.

MSCI ACWI ska inkludera tillväxtmarknader, hur många procent Kina är i det indexet?

Det var det inlägget jag hade ett svagt minne av. Tack för det. :blush:

2 gillningar

Jag håller med dig i allt du skriver om Kina. USA har långt kvar till samma problem, även om de går i fel riktning.

Var ligger, enligt dig, gränsen för där USA blivit tillräckligt dåligt så att man borde exkludera USA ur sin portfölj?

Om vi bortser från eventuella moraliska betänkligheter, som är en annan fråga, så skulle jag säga att Förenta staterna ligger långt därifrån, som du säger. Det finns ju lite olika saker som jag påpekar om Kina ovan, och de gäller inte alls i Förenta staterna. Marknaderna där är öppna och väl genomlysta, utländskt och inhemskt kapital flödar fritt, företagen styrs av vinstintresse för ägarna. Så prissättningen är jag övertygad om är ärlig och effektiv.

När det gäller huruvida det finns assymetriska risker som jag som utlänning lider så tror jag att risken för nationalisering är i princip noll, men sittande president har ju tidigare velat lägga på en skatt på utländskt ägande (minns inte riktigt detaljerna). Det är ju något som skulle slå assymetriskt, och potentiellt kan man tänka sig att priserna inte helt reflekterar den risken, eftersom många av de som sätter priserna är amerikaner som inte skulle behöva betala den skatten, men jag tror att en sådan åtgärd skulle kraftigt skada landets och börsens anseende och driva ned priserna, och den risken är något som är inprisat. Det blir en sorts andrahandseffekt, där en åtgärd som straffar utländska ägare skulle driva ned priset, och därmed också drabba inhemska ägare, så risken för sådant tror jag reflekteras i priset.

Så jag har förståelse för den som säger att de inte vill ha amerikanska aktier av moraliska skäl, men jag ser inget där som liknar den rena felprissättning som jag misstänker kan finnas för en utländsk investerare i kinesiska aktier.

1 gillning

Kina (MSCI China Index) är 26,58% av MSCI Emerging Markets Index och 3,09% av MSCI ACWI.

Enligt MSCI är China IMI endast 2,92% av ACWI IMI.

1 gillning

Notera att kinesiska aktier är ett virrvarr av olika typer. Du har A-aktier, som handlas på kinesiska börser i RMB, H-aktier, som handlas i Hongkong, B-aktier som handlas på fastlandet men i utländsk valuta, G-aktier som är något annat jag inte har koll på, N-aktier som handlas i New York, L-aktier som handlas i London, och så vidare. Det är ett jäkla virrvarr och alla dessa saker är inte samma sak. När det gäller A-aktierna så är de så vitt jag vet inte helt inkluderade i indexen. MSCI inkluderar dem till 20 % i sitt tillväxtmarknadsindex, tror jag, och många andra tillväxtmarknadsindex inkluderar dem inte alls, utan endast aktier som är noterade i Hongkong eller på andra börser, eftersom de som noteras i Shanghai och Shenzhen fortfarande har en hel del begränsningar när det gäller öppenhet mot utländska investerare. Kommunistpartiet har noll intresse av att låta utländska investerare äga någon signifikant del av kinesiska företag som ger dem faktisk makt.

Så det är inte helt enkelt att tala om hur stor del av ”global marknadsvikt” som är Kina, eller att investera i den. Långt ifrån allt är investerbart för en utländsk investerare, och mycket av det är noterat på börser i andra länder.

1 gillning

MSCI China IMI verkar innehålla: A, H, B, Red chip och P chip. :slight_smile:

1 gillning