Jag har bara ungefär 30 % Förenta staterna i min portfölj, men 0 % Kina. Jag har en tillväxtmarknads-ETF som specifikt exkluderar Kina. Detta av följande anledningar:
- Många kinesiska ”aktier" som man köper som utlänning är egentligen aktier i skalbolag som ger rättighet till del av moderbolagets utdelningar. De ger noll ägandeskap, och ditt skydd som investerare i dessa produkter är högst oklart.
- Den kinesiska staten ingriper aktivt i aktiemarknaden. Dessutom är samtliga företag stora nog att vara börsnoterade tvingade av lag att ha med representanter av kommunistpartiet som har reell makt. Det innebär att företagen inte styrs för att tjäna pengar åt sina ägare, utan för att uppnå statens ekonomiska och geopolitiska mål. Förutom bland småföretagen är ”privat företagande” inte en grej i Kina. Alla företag är statliga företag.
- Det finns starka kapitalkontroller i Kina som gör att alla deras investerare har extremt begränsade möjligheter att investera i utländska bolag.
- Det finns en reell risk att Kina invaderar Taiwan och då hamnar i liknande läge som Ryssland 2022. Risken att alla dina kinesiska aktier konfiskeras av den kinesiska staten utan att du får ett öre i kompensation är betydligt större än noll.
- Av ovanstående anledningar så tror jag att priset jag betalar för en kinesisk aktie inte representerar de risker som jag som utländsk ägare har. Priset sätts av kinesiska investerare som inte kan investera utomlands (och därmed saknar möjlighet att flytta sina pengar om kinesiska aktier skulle vara övervärderade) och som inte lider de politiska risker jag lider och därmed inte prisar in dem, samt av kinesiska staten, som inte drivs av marknadsekonomiska krafter utan av politiska.
- Till detta kommer stark korruption som gör att pengar kan smusslas ut till politiker och andra, utan att detta reflekteras i priset av ovanstående anledningar.
Att investera i kinesiska aktier är helt enkelt en helt annan sak än att investera i amerikanska eller europeiska aktier. Det är helt andra spelregler och helt andra krafter som gäller, och jag som köpare har noll inflytande, noll insyn och de som faktiskt bestämmer vad som händer med pengarna har noll incitament att bry sig om huruvida jag får del av rikedomarna som skapas av företagen eller inte, och de facto betraktar mig som en fiende.
Plus att det är en vidrig stat som sysslar med folkmord, slaveri och tortyr, som mördar människor för sina politiska och religiösa åsikter så att de kan ta deras organ och ge till de rika, som har fler liv på sitt samvete än Hitler kunde drömma om, som bygger en auktoritär övervakningsstat som poängsätter sina medborgare efter hur lojala de är partiet, som inte respekterar internationella avtal och som förbereder sig på att erövra en av Asiens friaste och mest livkraftiga demokratier.
Men det är en separat fråga från hur lite jag litar på att kinesiska aktieinnehav har något alls att göra med att ta del i kinesiska företags ekonomiska expansion.