Jag har genom årens lopp läst mycket på bogleheads men också en del på det här forumet.
Vad jag märker är att en betydande andel
hängivna indexinvesterare sysslar med spekulation och marknadstajmning. Det är tyvärr inte alls ovanligt att folk börjar sälja av fonder, justera fördelning mellan aktier och räntor, kanske köper guld m.m. just när börsen börjar bli skakig.
Man ser bokstavligen indexinvesterare med signaturer som “Nobody knows nothing -John Bogles” som pratar om hur nyckeltal talar för att börsen är i en bubbla och kommer krascha.
Det finns en annan kategori indexinvesterare som marknadstajmar men varken säljer eller omfördelar portföljen. Det är den kategori som investerar mer än sin vanliga summa när börsen kraschar/dippar eller går dåligt. Jag är 100% skyldig till detta.
En annan sak är att många index investerare har lekportföljer. En index investerare med en lekportfölj som underpresterar får sämre årlig avkastning än index.
Är inte separeringen mellan lekportföljen och index portföljen bara mental bokföring eller tänker jag fel?
Folk investerar inte i index som speglar världsmarknaden. Dels investerar alla mer i sitt egna land än vad den utgör av världsmarknaden, men bortsett från det komponerar folk egna portföljer som också avviker. Man kanske slänger in lite mer småbolag än dess procentuella andel, lite mer Asien och tillväxtmarknader för att man anser att de är framtiden. Hur många indexinvesterare har en identisk portfölj?
Jag vet att diskussionen om vad index är för något kan vara besvärligt. Jag tänker index och indexinvestering utifrån John Bogles idé om att äga marknaden, köpa höstacken och inte nålen. Alla avvikelser från den globala aktiemarknaden är därmed en spekulation. En intressant notis är dock att för John Bogle verkar marknaden enbart betyda USA.
Om bogleheads och människor mycket intresserade av indexinvestering gör massor med misstag, hur är det då med vanligt folk?
Jag har på grund av mitt intresse blivit frågade om hur man investerar av bekanta. Jag har berättat grunderna, behovet av långsiktighet, investera bara pengar du inte behöver på x antal år, index och därefter tipsat om lysa. Jag har utifrån personens riskbehov tipsat om 100, 90/10 och 60/40. Alla har sålt. Så lite som 5% nedgång fick folk att må dåligt, för att inte tala om 10%. Räntornas krockkudde effekt fick dom inte att avstå från att sälja.
Jag tror att alla indexinvesterare faller för lockelser av olika slag, köper kanske aktier eller lovande fonder. Man kanske anser att den nuvarande börssituationen är ett undantag och därför är det okej att sälja av sina innehav m.m.
Min fråga är: Underpresterar indexinvesterare index?