Undersökning av 2484 amerikanska miljonärer och deras portföljsammansättning

Ny undersökning: “Millionaires speak: What drives their personal investment decisions?” som jag hittade via MyMoneyBlog:

We survey 2,484 U.S. individuals with at least $1 million of investable assets about how well leading academic theories describe their financial beliefs and personal investment decisions. The wealthy’s beliefs about financial markets and the economy are surprisingly similar to those of the average U.S. household, but the wealthy are less driven by discomfort with the market, financial constraints, and labor income considerations.

vilket förenklat blir:

Vad tänker ni? Inget superförvånande tänker jag. :slight_smile:

1 gillning

Finns det någon motsvarande undersökning för småsparare i USA?

Vore kul att jämföra de som är i början på sitt investerande mot de som varit med länge!

Fanns det någon snittålder på personerna undersökningen gjordes på? :blush:

Edit. Gissar att åldern står i artikeln. Men är för trött för att läsa. :sleeping:

Inget förvånande, dock “bekräftelse” på att de inte har mycket i utländska aktier. Endast runt 15% av deras aktieinnehav.
Och att de inte har stor övervikt på aktier utan rätt mycket räntepapper, fastigheter och annat.

Är det inte Amerika, att det är det enda landet i världen typ?
Eller kanske är jag som är väldigt fördomsfull :joy:

1 gillning

Nej inte förvånande. Nära den traditionella 60/40 portföljen. Kanske det blir så när man väger ihop en mängd individer.

Hade varit intressant om studien redovisade allokering per åldersgrupp. Standardavvikelsen är ju rätt hög och kan tänka mig att allokeringen är rätt olika för olika åldrar.

Inte förvånad över mycket home bias. Kanske t.o.m. mer rationell än den home bias många har för lilla Sverige. Enbart S&P500 är ju runt 50% av globalt Index så jag tänker att de ändå ligger ganska rätt även om de kanske inte tänker på det :slight_smile:

1 gillning