Trillade över denna grafen häromdagen kring fördelningen av ägandet på den amerikanska marknaden. Professionaliseringen som jag brukar pratade (bl.a. avsnitt 302) syns tydligt där hushållens ägande gick från 91% 1945 till 38% per Q3 2022.
Enligt Ben Carlson, var 95% av handel från privatpersone, idag är det minre än 2%. När man handlar så handlar man alltså snarare med ett proffs än med en småsparare.
Står det något om “Foreign investors”?
Om de andra alternativen täcker internationella fonder och pensionssystem bör ju Foreign investors också vara privatpersoner vilket höjer siffran från 38 till 55%.
Om jag tolkar grafen rätt så står indexfonder för 5%, plus troligen en del av både utländska investerare, pensionsfonder och ETFs. Skulle man säga att hälften av dessa är index så blir det 22%. Tror nog av vi har en bit kvar innan vi når den där indexbubblan som det pratas om…
Det är lite skrämmande och se hur pensionsfondernas andel har minskat över tid. Jag trodde nog naivt att den hade ökat med tiden.
Det är spännande att se hur mycket privatpersoner äger, faktiskt galet många som direktäger väldigt mycket aktier i Usa.
ETFs, mutual funds, active funds osv är väl också till stor del köpt av households? Om du av denna graf drar slutsatsen att aktiehandel sker mot proffs snarare än småsparare så anser du alltså att en småsparare som köper en ETF är ett proffs?