Det talar ju i så fall för att Ungern bör skjuta på omröstningen i all evighet, alternativt rösta nej.
Om Ungern ändå ämnar rösta ja i slutändan, varför då dra ut på det och obstruera? Det gör ju bara att EU och Nato blir sura på dem och riskerat att straffa dem efter att de röstat ja och inte längre har något att förhandla med.
Turkiet och Ryssland verkar vara strategiska vänner i viss mån och Ungern är väll även rätt bundis med ryssarna. Känns bara där som att NATO står på ostadiga ben den dagen det verkligen blåser upp till storm.
Är man svag (i sammanhanget, jag hade inte haft en chans mot Orban i något avseende ) så finns så klart en tidsgräns innan det skiter sig då också tänker jag. Därav att Orban står med Erdoğans i denna situation. Deras gräns är helt enkelt att inte vara sist. Då har Orban visat lojalitet med Erdoğans men är inte heller sist och slipper bli straffad av allierade inom Nato.
Dels är de helt beroende av rysk gas för sin energiförsörjning. Något som inte går obemärkt förbi i EU. Alltså att alla vet att Orban måste spela pajas och gå på Putins linje i en del frågor för att inte gasen ska strypas.
Dels för att alla också vet att Orban gjort sig djupt impopulär genom att spela spelet ”min fiendes fiende är min vän”. Orban sitter vid makten för han får en massa röster från dubbel-medborgarskaps ungrare i Rumänien (där jag bor) genom att ge dem en massa pengar. Ungerska minoriteten är inte riktigt kompis med rumänska staten. Rumänien är inte (och ha aldrig varit) kompis med Turkiet ända sedan Ottomanska rikets dagar då turkarna skövlade Rumänien i omgångar under århundraden. Alltså Orban spelar med Turkiet / Erdogan för att blidka sina röster från ett annat land (Rumänien) för de där är oense med sin stat.
Dels att EU har Orban på halster och kan hålla inne EU pengar som de verkligen behöver för att försöka ta Ungern ur den recession de är i sedan början av 2023 med krympande BNP. Medan tex rumänska ekonomin fortfarande växer med en 3%. Ser alltså inte så bra ut som ungrare i Ungern.
Så, Ungern och Orban är svag för Ryssland, måste blidka sina röster i ett annat land och har en ekonomi i recession.
Personligen tycker jag att det bästa är att sitta still i båten för Sveriges del. Att försöka pressa oss in fort kommer vara göra att de kommer öka kraven på oss, och jag ser just nu inte någon enorm stress då Ryssland tycks ganska upptagna och vill troligen helst att alla ska glömma bort deras krig, Putin är trogen inte sugen på något nytt krigsäventyr i närtid.
Det jag ifrågasätter är vad det har att göra med Sveriges Natoansökan. Ungern kan ju rösta nej ändå, eller låta omröstningen dra ut på tiden i alla evighet.
Så då är vi tillbaka på att Ungern själv sagt att de inte ska vara sist. Dvs en svag spelare som bara står bakom Erdogans rygg för att plocka lokala politiska poänger.
@Medici har inte fel. Det finns väl även incidenter där USA dödat turkisk militär om jag inte minns fel. Sådant sätter sig i det kollektiva minnet i en nation.
Med det skrivet så har ju turkarna själva satt sig i den positionen där de inte får köpa västerländska flygplan efter ett gäng felaktiga beslut från Erdoğans.
Sveriges Natoprocess är en intern Nato-angelägenhet. Ingenting som vi kan påverka och därför ska vi sitta still i båten. När Ungern godkänner oss så vet vi att förhandlingarna mellan USA och Turkiet tagit ett stort steg i rätt riktning.
Om de inte litar på väst borde de inte vilja vara i allians med väst.
Man kan förstås se det som att det är bra att vara allierad med de man inte litar på. Sverige borde då genast be Putin att skicka trupp till Sverige så att vi kan känna oss helt säkra.
Jupp, och vi kommer att komma med. Men det finns inte längre något vi kan eller ska göra. Nu är det bara att vänta och se om det blir Nato eller någon annan form av västerländskt försvarssamarbete.
En ytterligare krydda till situationen är att Trump inte gett upp och fortfarande vill demolera Nato. Vilket lett till att båda partierna försöker baxa igenom lagstiftning som gör det omöjligt för enbart presidenten att ta USA ur Nato. Så som jag förstått det som händer i USA.
Jag tror inte att det är Erdogan som bestämmer, eller Ungern. Det är USA som bestämmer. En långsam natoprocess är utmärkt psyop mot ryssen som tror att ungern och turkiet är på deras sida och känner inte att de är helt omringade av NATO.
Det är världspolitik, inte två sexåringar som bråkar och lösningen är att leka i skilda rum.
Det är en maktbalans och ett spel som spelas.
Väst litar inte på Turkiet, och Turkiet litar inte på väst, men likväl behöver de varandra.
Och du som knackar på dörren idag för att få komma in, vad har du att säga om vad som skall vara eller inte vara? Sätt er ner i båten bara och vänta tills ni får lägga båten i hamn.