Hur påverkas vi om Finland går med i NATO?

Sannolikheten att Finland går med i NATO börjar bli ganska stor.

En majoritet av befolkningen är för det och deras regeringsparti har vänt och är för. Och nu ikväll ska tydligen Finlands president möta Biden. (Kan det vara så att något stort är på gång?)

Själv gör jag bedömningen att Finland troligen kommer gå med, och troligen snart. Nu är ett bättre läge än om några veckor. Ryssland är fast i Ukraina, utvecklingen på marken kan se annorlunda ut om någon vecka.

Min bedömning har längre varit att det är viktigare att Finland går med än Sverige, för det är ju Finland som har gräns mot Ryssland och inte Sverige. Med tanke på Ryssland ganska dåliga krigsmakt så är jag tveksam om Ryssland ens kan försöka sig på ett anfall mot Sverige om Finland skulle gå med i NATO. Ska de alltså genomföra en amfibieoperation från sankt Petersburg mot Sverige? Lär ju gå mångdubbelt sämre än i Ukraina.

Skulle ni säga att vi borde gå med om Finland för det?

Jag skulle säga att vi nog borde göra det av solidaritet med Finland och Baltikum, men att det skulle ha ganska begränsad påverkan på att skydda Sverige från ett ryskt angrepp.

6 gillningar

Jag tror definitivt vi bör vara synkade och antingen gå med eller inte gå med tillsammans.
Och intrycket är väl att vi är det.

3 gillningar

Finns det något argument för det förutom solidaritet?

Läste att 66% av finländare vill gå med i NATO om Sverige skulle gå med. Till skillnad från 53% som vill gå med i NATO oavsett vad Sverige gör.

Källa

Kanske inte, men det tycker jag kan vara skäl nog.
Eller så här: det är solidaritet att vara synkade. Om endera parten väljer att gå med är det nog säkerhetsmässigt sunt av den andra att följa med.

1 gillning

Jag tror att Sverige påverkas positivt om Finland går med.

Säkerhetsmässigt påverkas vi av att vi blir omringade av NATO-länder. Ryssland kan inte (lika lätt) passera genom Finland. NATOs närvaro i Östersjön skulle säkert även öka.

Sen tror jag att både viljan och trycket från svenska medborgare att gå med i NATO skulle öka ytterligare. Sverige har väl delvis tvekat om NATO p.g.a. att man inte vill sätta Finland i en taskig sits.

2 gillningar

Detta inlägg blev flaggat av andra medlemmar i forumet och är dolt för tillfället.

1 gillning

Jag har alltid tyckt att vi ska gå med i NATO. Nu när Ryssland har kommit med hot om att vi inte ska gå med känns det ännu viktigare att visa att det är vi, och NATO, som bestämmer det och inte Ryssland

Intressant… Statsministern reser till Helsingfors - Regeringen.se

1 gillning

Yes. NATOtillsammans!

2 gillningar

Jepp, det händer mycket nu. Hur allt ska sluta är svårt att säga…

Vi hade ett fönster att gå med i NATO i samband med murens fall och Sovjetunionens kollaps, men det missades tyvärr.
Nu kan Sverige få draghjälp av Finland in i NATO när en ny dramatisk omvälvning sker och jag hoppas att vi tar chansen den här gången.

5 gillningar

Hoppas innerligt att vi går med i NATO. Förstår inte varför vi inte gick med sist, stör mig på alla “Sverige klarar sig själva och vi ska vara neutrala”. Det fungerar uppenbarligen inte längre

Ryktas på Twitter om att Biden och Sauli Niinistö ringde till Magdalena Andersson på Bidens förslag…

Tror det händer mycket bakom kulisserna. Håller tummarna på att våra politker är kompetenta.

4 gillningar

Detta är ett perfekt läge att gå med i NATO (tycker jag)

• Ryssland är upptagen på annan front, har svårare att hämnas omedelbart
  • Det går att skylla på Rysslands agerande som motivering att gå med - de började med provokationerna
  • Vi ses redan som med, sett från Ryssland. De betraktar oss som med, men vi saknar de facto skyddet av att vara med på riktigt.
  • Det finns fördelar att vara med, när alla andra grannländer är det också. Vi försvarar tillsammans, på samma sätt, och samövar. Det minskar även risken med konflikter inom länderna som går med.
  • Det skulle tvinga Sverige att ha ett vettigt försvar, nu och i framtiden, och att det inte bara är att skära ner på det likt så som gjordes förra gången
  • Det höjer tröskeleffekterna oerhört, sett till vad det skulle kosta att råka anfalla oss. Så pass mycket att det förhoppningsvis inte händer.

På minussidan ser jag kanske bara en sak; att vi på motsvarande sätt skulle tvingas ställa upp för andra. Och således alltså bli indraget i annat som man annars inte skulle. Men alla andra fördelarna ovan väger upp för detta ändå, och dessutom finns det ju skalfördelar med att gå med. Desto fler som går med, desto mer tröskeleffekt att anfalla (någon) av länderna = minskar risken att dras in i något. Dessutom hade vi säkerligen dragits in i något ändå, även om vi inte går med. Så då är det lika bra att gå med och få skyddet också.

8 gillningar

Om Finland är med i NATO men Sverige inte är det så blir det ju svårt med ett nära militärt samarbete som skulle betyda något på riktigt. Om Sverige blir attackerat så kan inte Finland gå in och hjälpa aktivt utan att riskera att dra in resten av NATO. Resultatet blir nog tyvärr att Finland i ett sådan scenario bara ger passiv hjälp likt vad världen ger till Ukraina just nu.

Samtidigt blir Sverige det enda landet runt Östersjön som någon kan attackera utan att garanterat dra in NATO i konflikten…

Helt ärligt så tycker jag Ryssland visat sig ha en totalt ineffektiv och inkompetent krigsmakt, så risken för ett krig där Sverige förlorar är nog låg. Men dom kan fortfarande göra stor skada i ett anfall.

1 gillning

Självklart ska vi gå med i NATO. Det är en trygghet. Dessutom blir det alldeles för dyrt att stå utanför om Finland går med. Då krävs 4% till försvaret.

Om Finland skulle vara med i NATO skulle över vattnet vara det enda sättet för Ryssland att komma till Sverige och då blir det förstås mycket svårare att kriga mot Sverige.

Statsministrar Marin och Andersson har en presskonferens just nu.

Tror att deras oklara kommentarer om ”djupare försvarssamarbete” i denna konferens kommer i princip mena att FIN och SWE ska skapa en försvarsallians och samarbeta tillsammans med NATO som major non-NATO allies. Typ Australia eller Israel.

Blir ingen folkomröstning om NATO i Sverige om jag tolkade rätt.

1 gillning

Är det bara jag eller gjorde in Magdalena Andersson bort sig totalt i TV idag? Jag höll på att trilla av stolen. Från Reuters / Financial Times:

“If Sweden were to choose to send in an application to join NATO in the current situation, it would further destabilize this area of Europe and increase tensions,” Andersson told reporters.

Det är ju helt bisarrt. Det är ju verkligen att ge efter till Ryssland och att INTE bestämma sin egen strategi / säkerhetspolitik. Eller är det bara jag som tolkar det så?

15 gillningar