Om jag placerar Globalfonder på Avanza ISK och Sverigefonder på Nordnet ISK. Räknas dessa två samman till ett räknetal och därifrån får vi fram schablonskatt? Alternativet beskattas de två ISK separat med varsin schablon?
Det är inte helt sant. Man skattar på insättningar i ISK så om man ombalanserar mellan portföljerna triggar man skatt. För att komma runt det kan man sälja av det som ska flyttas i slutet av ett kvartal och sätta in det i början av nästa kvartal. Då slipper man en av kvartalsbeskattningarna på pengarna. Men det är kanske lite bökigt och man tappar tid på marknaden (om man bryr sig om sådant).
Om man läser din fråga så undrar du om dina ISK-konton på något sätt räknas samman, det gör de inte.
Varje ISK-konto redovisas separat på din inkomstdeklaration under “7.0 Inkomst - kapital” / “7.1 Schablonintäkter”.
Där redovisas varje ENSKILT konto från respektive investeringsinstitut. Om du sätter in 100 kr i månaden på ett ISK hos Avanza och 100 kr i månaden på ISK hos Nordnet kommer dessa inte räknas samman, utan schablonskatten räknas ut per konto och Avanza/Nordnet rapporterar till Skatteverket.
Även om du sparar exakt lika mycket till båda så kan skatten ändå vara olika om UTVECKLINGEN på kontona (alltså underliggande fonder) skiljer eftersom skatten beräknas på summan av värdet och insättningar.
Om du säljer fonder för 100 kr och flyttar från Avanza till Nordnet kommer du beskatta hundralappen en gång till (om man inte hittar någon magisk brytpunkt som Emil pratar om).
Läs mer här:
@Emil Vikström: Eftersom frågan inte rör “skatteplanering” på ISK vid ombalansering så svarade jag endast på Christoffers fråga. Så mitt svar “Som jag har förstått är det individuell beskattning.” stämmer även med Skatteverkets regler.
Det går säkerligen att hitta sätt att ombalansera mellan ISK-konton för att minimera skatteeffekten precis som Emil beskriver, men det är överkurs för mig.