Undvik avslut av bolån för flexibilitet att utöka?

Jag har amorterat nästan hela mitt bolån. Är det smart att sluta amortera strax innan det blir 0 kr för att undvika att lånet avslutas och ha flexibilitet att i framtiden kunna utöka det befintliga bolånet?

Är det ur bankers perspektiv skillnad på att utöka befintligt bolån jämfört med att nyteckna bolån?

Har banker synpunkter om jag lämnar 10 000 kr kvar slumrande istället för att amortera till 0 kr?

För att få ränterabatter hos Landshypotek krävs att de samlade lånen ursprungligen var minst 750 000 kr. Är det rimligt att förvänta sig att ett slumrande bolån med rabatten som sedan utökas utan att igen nå upp till 750 000 kr behåller ränterabatt även för utökningen?

3 gillningar

Nej.
Nej. Ny revers, ny KALP osv.
Nej. Banken struntar i detta, men det är ingen merit.
Nej. Saker kan ha ändrats sedan förra lånetillfället.

5 gillningar

Tack @Nestor!

Kan det vara klokt att inte amortera ner till 0 för att inte döda ev. pantbrev? Brukar ju vara gynnsamt att ha kvar pantbrev vid en försäljning då det för nya köpare ju i annat fall kostar att skapa nya pantbrev.

Pantbreven finns kvar även om man betalat av skulden. Så det finns ingen vinning att behålla en så liten skuld som 10000 precis som Nestor skrev.

Anledningen till att döda pantbrev är bara om det försvinner som det kunde göra när de inte var digitala. Nu för tiden är alla pantbrev digitala så inget som sker längre om det inte är ett riktigt gammalt pantbrev i pappersform. Vilket det inte är i detta fall då banken har kvar pantbreven då lånet ej är fullbetalt.

4 gillningar

Pantbreven skickas digitalt till något som heter Publika Arkivet när lånen löses. De hämtas sedan därifrån av banken vid ny belåning.

3 gillningar

Min bank började plötsligt dra amortering på mitt förhållandevis lilla lån. Under 50% belåning så borde kvalificera mig för amorteringsfritt. Tänkte först låta de fortsätta men…blir lånet för litet i kronor räknat så är det ju svårare att förhandla bra ränta. Plus att likviditeten försämras. Beslutet blir nog dock ändå att låta den lilla amorteringen rulla på nåt år men sedan stoppa den för att lånet inte blir alltför litet. Skulle man behöva flytta och köpa innan är det ju bättre att ha medlen till hands än att matat in dem i det nuvarande boendet.