Lämnar en bank in en begäran om exekutiv auktion för en tvåbarnsfamilj med en fastighet som är belånad till säg 60 procent så har jag extremt svårt att se den Kronofogden som skulle neka detta. Däremot kan man ju tänka sig att familjen går till domstol. Prejudikat lär komma vad det lider.
Skulle det bli en avgörande försämring för pantbrevsinnehavarna lär belåningsgraderna sjunka rejält. Dessutom lär det bli aktuellt att bankerna kommer att kräva borgen på högt liggande panbrev av kapitalstarka föräldrar etc. En utveckling som ingen är betjänt av.
Om bankerna inte kan sälja hus på exekutiv auktion kommer inga banker att vara intresserade av att låna ut pengar till barnfamiljer mot säkerhet av pantbrev.
Det är väl ingen som säger att det har blivit förbjudet att vräka barnfamiljer. Endast att det efter dom i högsta domstolen kan bli svårare eftersom barnens rättigheter måste beaktas. Vilket det inte varit tidigare.
Detta är ett extremfall med 6 barn boende i ett hus värt 700 000 kr varav flera av barnen hade problem. Överskottet att dela på nio långivare var 85 000 kr.
Jag har väldigt svårt att se att detta kan appliceras på en “normal” familj. Det lär behövas fler domar.
Mäklarvärdering bör räcka för att få fram ett värde. En annan väg kan ju vara att låta fastigheten gå en runda på riktig försäljning med mäklaren så får ni in bud o ser det exakta priset.
Säljer de för billigt mellan varandra kan det bli problematiskt om hon senare går i personlig konkurs. Så det ska vara ett marknadsmässigt pris din kompis köper från exet.
Kronofogden säljer hela huset, först betalas resterande lån om sådant finns av till banken, halva vinsten går till den ena parten och halva till att betala skulder. De säljer inte en “halv” fastighet. Man säljer hela, däremot får den med skulder enbart halv vinsten. Så ska vara skälig vinst för att kf ska utmäta och sälja fastigheten.
Nackdel med att äga något med någon som har skulder. Det drabbar även dig, däremot är man själv aldrig skyldig att betala på den andras skulder.
Dock oavsett om kf skulle kunna sälja så behöver försäljningen vara skälig, delvis största delen av skulderna ska kunna betalas av med försäljningen i annat fall utmäter inte kf en fastighet och sätter familjen på bar backe.
Så länge man betalar på lån och räntor som avtalat åt banken det vill säga.
“KFM kan förordna att hela fastigheten säljs även om utmätning sker endast av en andel i egendomen, som tillhör minst två personer och samäganderättslagen är tillämplig. KFM utmäter således den skuldsattes andel och den andra delägaren får då ut sin hälftendel från försäljningen, se 8 kap. 8 § utsökningsbalken”
Jag har jobbat en del med obestånd för bankens räkning. Jag har sldrig upplevt att Kronofogden drivit en fastighet till försäljning om inte pantbrev finns.
Däremot bevakar man köpeskillingen. Finns utmätta skulder för någon av ägarna ryker dennes eventuella överskott.
Ja ok, som jag skrev tidigare så missade jag delen om att pantbrev
Skrev mer allmänt om att man visst utmäter 100% av ett hus inte 50% oberoende av om en annan äger hälften. Finns skulder hos någon av parten så kan ett hus komma att säljas för att betala av hens skulder, men det ska vara skäligt för att ett sådant beslut tas.
Vilket är helt riktigt.
TS von bör se över möjligheterna att själv köpa ut exet för att undvika ett sådant skede. Dock är det svårt uttala sig utan att veta hela bakgrunden.
I första hand utmäter kfm lön och annat, sist fastigheter. Om då de inte är banken som inte fått betalt. Övriga skulder är det första hand lön och lösöre, sista hand boende.
Att utmäta bostäder kan vara komplicerat om barn bor där och att barnen dessutom har funktionsnedsättningar. Får intrycket av, kanske lite paradoxalt, att ju större skulder man har och ju lägre värde bostaden har desto mindre risk för utmätning av bostaden.
Det kan på liknande sätt vara svårt att vräka en familj med barn som bor i en hyresrätt.
Det finns ju liksom andra intressen än de rent ekonomiska att beakta.
I ovanstående rättsfall från HD gjordes andra bedömningar i underinstanserna än vad som sedan blev resultatet i HD.