Jag funderar på att läsa Datavetenskapliga programmet på Mälardalens universitet och undrar hur utbildningen ses av arbetsgivare inom IT/data i Sverige.
Hur mycket spelar universitetets prestige roll när man söker jobb? Går personer från exempelvis KTH, Chalmers, Lund eller SU före, eller kan arbetslivserfarenhet väga upp? Jag har även ett deltidsjobb som dataanalytiker och undrar hur mycket det kan hjälpa efter examen.
Vad är ditt slutgiltiga mål? Att bara få ett jobb?
IT/data är en väldigt oviss branch i nuläget, det är svårt att få en fot in för tillfället även om man har examen från ett mer prestigefyllt universitet. Arbetslivserfarenhet kan väga upp men då kanske framförallt om du kan använda dig av dina kontakter som du har att få en fot in.
Duktigt folk kan komma ifrån alla möjliga håll men det är större sannolikhet att någon från KTH är duktig än någon från MDU. Hade jag varit rekryterande chef hade det alltså berott på hur eftertraktad tjänsten jag utlyste var, dvs hur många ansökningar som kommit in, ifall jag lagt tid på att kolla närmre på någon som läst på MDU.
Edit: detta gäller juniora kandidater, med några års arbetslivserfarenhet blir den delen viktigare.
Tänker ifall man kör MDU men tar kandidatuppsatsen någon annanstans som SU exempelvis sen har jag ju erfarenhet som data analytiker bör jag då vara lite mer eftertrakdad än någon ny examinerad men från Kth ifall vi söker samma tjänst?
Du borde vara mer eftertraktad, men min erfarenhet är att rekryteringsprocesser inte alltid är rättvisa. Är det en tillräckligt eftertraktad tjänst med många sökande kommer man troligen sålla bort på utbildning, skola och betyg, utan att ge alla en ärlig chans då det såklart finns mer än bara det.
Så vill du sticka ut som en toppkanditat för de allra tuffaste positionerna gör du det svårt för dig själv, i och med att dessa troligen läst på ett mer prestigefyllt universitet samt haft jobb vid sidan av