Upplägg för bolån till studerande barn

Helt klart föredrar vi att hyra, speciellt eftersom situationen kan skifta snabbt som @fru_Brand beskrev i sitt inlägg, men efter 50+ intresseansökningar med som bäst runt köplats 100, så är känslan att vi ändå måste börja se över alla tänkbara alternativ för en mer långsiktig lösning.

Barnsparet står i föräldrarnas namn och det specifikt för bostad, körkort samt utlandsstudier, även gåvor som kommit in är under den premissen.

Beslutet om pengarna ska användas till det bostadsköpet görs tillsammans med barnet, om inte annat för att barnet ska få en förståelse för hur det dagens bostadsmarknaden fungerar (eller egentligen inte fungerar :scream:).

Jag bidrog till kontantinsatsen till lgh fast först när de var äldre än 25 år. Initialt var jag delägare men insåg sen att det var bara krångligt och de fick summan som förtida arv. Om de sen vill sälja, flytta mm så får de göra som de vill.

Enklast så om man har de finansiella möjligheterna men jag tror att de mår bra av att behöva kämpa lite när de är yngre t.ex. att vara inneboende, dela lgh med studiekamrater, bo längre ut och behöva pendla ett tag mm.

1 gillning