Uppnå FIRE-summa vs uppnå leva på utdelningar

Fast jag räknar ändå mest helår. Jag summerar allt i januari året efter och jämför med utgifterna ett år tidigare. Att peta med kalkylen varje månad pallar jag inte. Då följer jag fonderna istället. :joy:

#vissigenkänning

Men jag brukar iofs peta in hela, men ta från räntebärande konton. Staten ger ju några kronor de också.

1 gillning

Va! Gillar du inte att spela Excel? :wink:

Eftersom detta är en tråd i ämnet FIRE så för mig personligen undviker jag sådant som excel och powerpoint så långt som möjligt.
Det fick jag mer än nog av när jag fortfarande arbetade.

1 gillning

Jag avskyr det. Dessutom kör jag Open Office Calc i sann Mårdermässigt motvallsanda. :joy:

1 gillning

FattigmansExcel är också Excel även om det råkar heta något annat. Smart att inte göda MS.

2 gillningar

Att man har en årlig utdelning på $X innebär inte nödvändigtvis att man har ett hållbart uttag på $X/år. Global X Nasdaq 100 Covered Call UCITS ETF D delar till exempel ut >10%/år, men det innebär inte att de vanliga SWR-beräkningarna har fel med en faktor 3–4.

2 gillningar

Jag skrev så här i en annan tråd, så nu får tråddeltagarna rätta mig vid eventuellt tankefel:

Man bör ju i sammanhanget komma ihåg att schablonintäkten på ISK, dvs en kapitalintäkt, dras av mot övriga kapitalförluster (räntor osv). Visst, du får ju en något lägre skatteåterbäring (om du skulle hamna på den sidan) men ISK’t blir ju inte cash tax så att säga.

Såvida du inte har ett rejält stort ISK-belopp alternativt har väldigt låga räntekostnader, då blir det cash tax till staten så klart.