Jag tror att man ser det med problemglasögonen på för att man kan hamna så himla fel. Allt du nämner tar tid så fullt fokus på att hitta arbete kommer ta tid nog.
Sen tror jag att de flesta, inkl mig själv, ser risken som otagbar. Dvs det är inte ett alternativ att riskera att hamna utan bostad. Det får bara inte hända. Min erfarenhet av bank är att de kan ändra sig. Även efter signat avtal trots lånelöfte om det kommer fram att du inte längre är tillsvidareanställd. För du är inte längre tillsvidare anställd sen den sekund du blev uppsagd. Nu är du anställd till ett visst datum.
1) Kan det bli problem om jag berättar för banken som det är? = ja, precis som din känsla är så blir det troligtvis knöligare eller banken blir åtminstone mer avogt inställd om du lägger upp det som du beskrivit här. Så för en “smidig process” ska du då antagligen mörka att du blivit uppsagd och kallt räkna med att banken inte får reda på det.
2) Sannolikheten för upptäckt/problem om du mörkar och INTE säger som det är = väldigt låg skulle jag tro, MEN saker kan trots allt hända. Någon känner någon, banken ber om någon slags papper som ska visa att du INTE är en av de som blivit uppsagda på företag X eftersom information Y dykt upp på något sätt osv.
3) OM det blir problem, kan det då få allvarliga konsekvenser = ja, här ligger själva faran! Det handlar då främst om att blir det strul/stopp vid FEL TIDPUNKT =mellan kontraktsskrivning och tillträde så kan det äventyra och eventuellt kosta ganska mycket att komma ur den sitsen med ett tillträde som inte kan ske som planerat. T ex att ett lån för att köpa den nya lägenheten inte kommer beviljas på de villkor man tänkt sig trots lånelöfte och du redan sålt din gamla =risk du står utan boende. Eller att ett beviljat ännu ej utbetalt lån på ditt nya dras tillbaka pga att det kommit fram NY information om din framtida ekonomi som du valt att mörka och du då måste hoppa av ett påskrivet köpekontrakt =risk du blir ersättningsskyldig till säljaren osv
Jag har själv varit med om att min personliga bankman ringt 15 minuter innan bokad kontraktsskrivning och meddelat att han inte verkar få igenom lånen som planerat/indikerat då närmaste chefer och centralkontoret vägrar godkänna lånet. Ingen roligt upplevelse kan jag säga! Jag har också senaste åren varit med om hur hårt och fyrkantigt bankens KALP är och själv nekats flytta bolån på grund av det och dottern har varit med om samma sak som tänkt köpa sin första lägenhet där man nekat lån helt och hållet trots bra årsinkomst men bara deltid på anställningskontraktet. (I båda fallen har det varit med belåningsgrader på <50% i attraktiva områden i Stockholm)
Har också precis själv snurrat runt rejält på bostadsmarknaden i centrala Stockholm senaste tiden. Det är betydligt fler säljare som har SVÅRT att få sina lägenheter sålda för de säljare där det är full fart och köparna står i kö för att köpa till de priser som säljarna vill/behöver ha.
En sista sak att kasta in är också att EN oväntad händelse i Iran-USA, Ryssland-Ukraina, Iran-Hamaz, en sänkt oljetanker i Hormuzsundet kan få oljepriset att skena och börser att vackla. Det här är saker som på minuter/dagar kan förändra mycket för hur bostadsköpare/säljare och deras banker tänker/agerar. Dvs att t ex en tänkt köpare på din lägenhet drar sig ur i sista sekund eller att banken höjer räntorna de räknar med i sina kalkyler.
Så när du frågar oss på forumet om “någon har ett gott råd”, så ska du se råden som kommer som att de kommer i all välmening och utifrån forumkollektivets erfarenhet och tänk omkring din fråga. Då blir det naturligt att lyfta fram de eventuella farhågor vi ser. Hade det känts som en “No brainer” och “hur lugnt som helst” hade nog de flesta sagt “kör på bara!”
Detta är vad jag tänker att du kan försöka fokusera på. Bostaden är fin och ni tycker att det är en bra adress. Dessutom med låg avgift.
Det är i och för sig inte särskilt kul att känna att det är för litet. Varje dag då man känner att det är trångt och inte funkar kan göra att längtan efter något nytt överskuggar det där med att bostaden är fin och att läget är bra.
Vad kan man då göra för att hitta kompakta smarta lösningar?
Det kanske är svårt att få det att funka med tre personer på 50 kvm. Jag har ju såklart ingen aning om hur ni har fördelat utrymmet i lägenheten.
Gissningsvis är det ett sovrum, ett vardagsrum och ett separat, ganska litet, kök. Alla behöver ju känna att de har ett eget utrymme. Kanske går det faktiskt inte.
Men OM det går.. hur skulle man kunna lösa det då?
Dela av sovrummet så att barnen får varsitt eget utrymme? Och du sover i vardagsrummet?
Dela av en hörna av vardagsrummet, kanske med en hylla, så att ett barn får eget utrymme där. Det andra barnet får då sovrummet som “sitt”, och där är det en dubbelsäng där även du sover.
Alltså.. det finns fördelar med att bo på liten yta och till en låg kostnad, men jag fattar också att det nog kanske är svårt att hitta en lösning som funkar bra.
En hel del hyresvärdar kräver att man har en anställning för att få skriva på ett kontrakt. 50 kvadrat är inte heller jättelitet. Det är ingen mänsklig rättighet att barnen har varsitt rum och det är @rymden som är uppsagd pga arbetsbrist. Varför inte sitta still i båten. Ge barnen det stora rummet och så får pappan ta soffan. Finns ett kinesiskt talesätt, “när hästen är död, då får man gå med egna ben”. Exakt så är nuläget.
Tack men jag sover redan i vardagsrummet och har gjort mig av med 90% av våra saker för att få plats. Det är ett hästjobb att ha barn som konstant växer ur sina kläder och grejer när man har noll förvaringsutrymme över.
Nämenalltså nu får du nog fundera på vad du egentligen vill. Efter de förutsättningar du har.
Du gillar lägenheten och adressen = bo kvar och hitta en lösning som ni gillar på riktigt i befintlig lägenhet.
Köp en större lägenhet = om du är ärlig mot banken med din situation och det ändå funkar så gör det om du vill!
Om du prioriterar större bostad, men inte kan köpa just nu = leta hyresrätt. Var ärlig gentemot hyresvärden. Men varför då begränsa dig till Stockholmsområdet? Om det är viktigare med större bostad och du ändå inte har något jobb så finns det ju möjligheter att byta adress.
Nu har väl barnen en skola att gå till, och den andre föräldern ska väl inte också flytta, så att föreslå att flytta var som helst är väl inte direkt rimligt.
En hyresrätt i regel dyrare, och inget man bara kan bestämma att man ska få, som också kräver bevis på tillsvidareanställning, så det är ju inte heller ett rimligt alternativ.
Det är ju inte att TS saknar pengar. TS saknar tillsvidareanställning och det är oklart när TS kommer att ha det igen - det är ju själva problemet.
Tja, gå till IKEA för att få lite idéer. Tex loftsäng med skrivbord under, säng med lagring under (lagring brukar ju vara en trång sektor). Finns många smarta lösningar så man får ut max av boytan för att lösa situationen något/några år.