Hej!
Vi har sålt och köpt bostäder i slutet av förra året. Hur resonerar ni kring uppskov av vinstskatten, är det något man alltid bör göra för att det är så ekonomiskt fördelaktigt med nollränta och att inflationen ”äter upp” skulden med åren? Eller är det vettigt att betala av skulden nu direkt om vi inte direkt behöver den till kontantinsats för nya huset eller dylikt?
Tack på förhand!
Bara att skjuta upp och låta money printer go brrr äta upp det över tid!
Alltid ekonomiskt bäst att skjuta upp så mycket som möjligt, gratislån är bra.
Det finns väl inget mer självklart val. Gratis lån. Varför skulle man tacka nej till det?
Alla former av skuld och lån är dåligt. Livet är inte en excel, det betyder att skulden ska regleras vid en bra eller dålig tidpunkt. Om nu är en bra tidpunkt så varför inte, du kan alltid hoppas att någon annan gång är bättre men livet erbjuder inga garantier.
Psykologin bakom lån är alvarlig och något få tänker på, det är lätt att tro att man har mer pengar än man faktiskt har och börjar konsumera och ta risker baserat på felaktig grund.
Jag skulle säga tvärtom. Psykologin bakom lån gör att många lever ett fattigt liv bara för att man har den där irrationella rädslan för lån. Man lever sparsamt och snålt hela livet för att sedan på ålderns höst ha ett överflöd av pengar, men är för gammal för att få någon större nöje av. Jag skulle nog vilja gissa att gemene man är mer riskaverta än vad de borde vara.
Vi svenskar har över 5000 miljarder i lån. Vi är ett av europas mest skuldsatta folk. Jag tror att bara dom som livnär sig på lån tycker det är ”lite”. Det märks också ganska tydligt i det här forumet att de flesta tycker 5 miljoner för en 50kvm lägenhet i en storstad ska ses som rikedom även med 3 miljoner i lån, dom har en tendens att argumentera för att man inte ska amortera för det är smart att investera i global indexfond istället (trots att dom kopplat 8 miljoner till en svensk fastighet, snacka om att inte se skogen för alla träden).
Men låter man bli att tro det så finns det vissa lån som är bra. T ex att räntefritt få uppskov med betalningen av reavinstskatt som @Filletoni frågar om i denna tråd.
Vill man inte riskera att ens medel för att en dag betala den uppskjutna skatten ska minska så kan man t ex sätta in dem på ett sparkonto med insättningsgaranti och få ca 2,5% ränta.
Pengar som man hade missat om man inte utnyttjade uppskovsmöjligheten.
Du missar poängen, lån/skuld är inlåsanden. Det är således en risk. Din kalkyl ser bara lönsamhet eftersom risk är svårt att definiera som siffror.
Men 1% av sveriges befolkning äger 35% av all rikedom. Jag vet att man inte behöver lån för att höra till denna kategori.
4% av sveriges befolkning är hos kronofogden, gemensamt för alla dom är att dom har lån/skulder.
Utav de 4% är det en hel del som definieras som rika en gång i tiden, men nånting hände. Faktum är att man kan falla även från top 1% väldigt fort även om du har tillgång till dessa ”fantastiska” lån.
Klassikern “alla har en plan, tills de får en käftsmäll”. Lån eller inte lån är många gånger, beror på. Tror ingen här tycker att SMS-lån med skyhögränta är någon bra för individen eller staten har ju tagit bort ränteavdraget för sådana lån.
Sen hade jag tagit uppskovet fr då har man möjlighet att köpa en potentiel dyrare bostad. Innerst inne tycker jag att skatt på bostäder man bor i är felaktig beräknat. Den så kallade “vinsten” borde rensas från inflationen, innan den beskattas, alternativt inte beskattas alls.
Håller helt med om skattebiten. Systemet är riggat för att det ska vara svårt att både lyckas och misslyckas. Jag försöker bara undvika tur/otur faktorn så mycket jag kan.
Det finns massor med människor som berättar om sin kalkyl. Många tjänar pengar på din risk. Men att låna utan ränta är lika riskfritt på stan som i fängelset, det handlar om ditt förväntade beteende. Staten låser gärna fast dig i en lägenhet i svensk storstad som billig kvalificerad arbetskraft.
Det är givetvis riskfritt att låna av staten genom uppskov. Man behöver ha råd att betala uppskovet ifall de höjer räntan. Den som är bunden av dogmatiska moralkakor är icke fri.
Ja till uppskov. Investera pengarna och ha dem separat om du känner att du vill kunna betala tillbaka den närsomhelst. Den dagen de ska betalas tillbaka så har du fått ränta på pengarna.
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Ledsen, jag blir cencurerad av moderatorer här. Är lite osäker om jag svarat på detta. Sparkonto med insättningsgaranti är inte säkert, det är bara den benchmark vi använder för att kunna jämföra risk. Svenska kronan svänger likaså inflationen. I det svenska samhället har du en betydligt större chans att bli medelklass och även fattig än rik. Det bästa du kan göra är att optimera dina odds. Logiken att ta större risker när risken redan är stor att misslyckas är ologisk. Det är av detta skäl buffert inte hävstång rekommenderas. Tyvärr en väldigt impopulär åsikt, det är kul att chansa och ta större och större risker.
Detta är antingen okunskap eller en lögn för att gagna något eget eller annans intresse.
Det finns 3 delar i en välfungerande rörlig ekonomi. Här kommer ett exempel (procenten kan justeras något).
Dina omkostnader (60%)
Dina investeringar (25% där 15% är behålla livsstil vid pension och 10% är den faktiska extra delen)
Buffert (15% eftersom livet i sig innehåller ekonomiska händelser så är standardavvikelse i denna härad rimligt, ofta är denna splitrad i olika namn som ”renovering”, ”semester”, ”övrigt” hos din bank)
Låt oss nu prata om vad ”bra lån är” det är olika sätt att få dig att flytta pengar från tillgänglig buffert till investering eller omkostnader. Om det sker minskar din möjlighet att hantera händelser i livet som hör och häpna inte står i någon excel. Faktum är att din ekonomi blir någon annans buffert.
Jag är väl medveten om att flytta buffert och använda hävstång får en excel att se bättre ut. Men det försämrar dina chanser att faktiskt bli rik i det verkliga livet.
Om du gör uppskov och sätter pengarna på ett sparkonto med högre ränta så är det strikt positivt. Det ger dig en större buffert och dessutom ränta på pengarna.
Du har fel. Att använda belåning på klokt vis, t ex att få ett räntefritt lån av staten, ökar ens chanser att bli rik i det verkliga livet.
Du har nu varit inne i ett antal trådar som diskuterar sund belåning och låter din extremt vinklade - angränsande till fanatiska - aversion mot lån brodera ut sig. Det är tröttsamt, och det är riktigt dåliga ekonomiska ”råd” du kommer med.
Sure, man kan argumentera för att den som är satt i skuld är aldrig fri. Jag tror dock att vi kan titta rationellt på olika skulder och jämföra dem, och komma fram till att en uppskjuten reavinstskatt är både fördelaktigare och riskfriare än alla andra skulder vi kan befatta oss med. Så om man har bolån, studielån eller andra lån med räntor. Betala då inte reavinstskatten direkt. Betala de andra lånen först.