Visst är det spännande, speciellt nu när Trump tar det på allvar.
Nu är det ju ny president med republikansk kontroll i båda kamrarna. Du kanske har märkt tarifferna på elbilar. Som sagt, USA vet att de har den största pinnen och om de bestämmer sig för att använda den. Vem kan stoppa det? just det…
Det betyder inte att han alltid kommer att få som han vill, det såg vi förra gången. Tarifferna på elbilar och avhysningen av illegala invandrare går sannolikt igenom precis som en del avregleringar men att banta statsapparaten med en tredjedel och skapa fred i Ukraina på 24 timmar blir nog besvärligt.
Vi får hoppas för vår egen skull att USD inte kraschar. Tänk på konsekvensen om USA drar sig tillbaka helt och hållet från Europa. Då är vi riktigt illa ute, tänk 2:a världskriget.
Två av Brics länderna är kärnvapen beväpnade, vad kan USA göra? Dessutom så har Kina långt högre innovations takt idag än USA, kollar man på hur många patent Kina får varje år så förstår man, man tror att landet fortfarande är en copycat, men det är så inte längre, Kinas militär moderniseras på ett rasande fart som USA helt enkelt inte kan hinna ikapp, dess skeppsbyggeri har en kapacitet på 600 gånger större än USAs, ja du hörde rätt, 600x och inte 600%.
Man kan tycka att efter att allt illa som hänt som Trump varnade för redan innan 2020, borde man vara försiktig med hur man läser nyheter om hur illa Trumps åtgärder kommer bli…?
finns inga tecken på att dollarn kommer att ersättas. Har hört snacket om Brics i 10år nu . Börjar bli rätt mkt foliehattsvarning på detta.
Om dollarn skulle krascha är det knappast nån valuta backad av världens förenade diktaturer som världen skulle sätta sitt hopp till.
Brics är spretig samling som internt har alltför stora motsättningar för att kunna göra något.
Mycket intressanta tankar.
Jag har jobbat som underleverantör på varv i Kina, de gjorde många fel men lärde sig snabbt.
Dollarn behöver inte ersättas. Det räcker med konkurrens, vilket den redan har. Resultatet blir sannolikt pyspunka under lång tid.
Precis som leverantörer i Sverige bestämmer hur de vill ha betalt för sin järnmalm och sitt timmer så bestämmer andra länder hur de vill ha betalt för sina råvaror. Om vi köper olja från Norge och norrmännen accepterar att vi betalar i svenska kronor så gör vi naturligtvis det och slipper då växla till US dollar och de kan då betala för vårt timmer med samma kronor. Det är Trump som sitter på pottkanten, inte resten av världen.
Hmm hönan eller ägget då vi kanske befinner oss kring peak utvinning av guld (och annat för den delen med):
Varit med om flera valutakollapser tidigare (väldigt vanligt och inte lika illa som WW2 även om det sorgligt nog drabbar de fattigaste hårdast. Denna gång lär det bli i större omfattning dock då även andra valutor lär kollapsa om USD försvinner).
Hur förbereder man sig? Genom att inte vara exponerad mot valutan som tappar köpkraft är svaret. Finns anledning varför Bitcoin, guld och aktier ökat i värde mot ex SEK,USD,EUR mfl (eller om man så vill så står värdet på ex guld still medans valutorna tappar i köpkraft mot guld och det är mer intressant att mäta ex olja direkt mot guld för att få se värdet på en realtillgång mot en annan).
Dock ser jag fysiskt silver som den kanske största möjligheten då silver varit pengar i årtusenden samt är mer likvid än guld. Sedan har fysiskt silver större användningsområde inom industrin än guld då silver är fantastisk ledare av elektricitet och värme (utan silver inga datorer och som jag ser på saken lär vi inte bli mindre digitala i framtiden).
Lycka till och glöm aldrig bort att rikedomar överförs inte förstörs.
Med vänliga hälsningar
Kina och innovation?
Någonstans finns en kontrovers här.
Ett samhälle som förr eller senare förtrycker eget tänkande, egna idéer och utan-för-boxen attityd - kan aldrig vara en bra grogrund för innovation.
Hur gick det tex för superentreprenören Jack Ma?(han med Ali Baba)
Det är sant, förtrycket tar död på kreativitet men i Kina har de bästa produkterna stulits och kopierats som de sedan vidareutvecklar och bygger vidare på, ett koncept som verkar fungera väl för dem.
Svårt att vara bestående marknadsledare om man måste stjäla eller kopiera andras ideer. Innovation är nyckeln om det ska bli ngt i längden.
Mm, ser det verkligen ut som att det funkar så bra för dom? Jag kanske följer fel kanaler men mina “källor” säger att det går riktigt dåligt för Kina.
Svårt att vara bestående marknadsledare om man måste stjäla eller kopiera andras ideer. Innovation är nyckeln om det ska bli ngt i längden.
Jag har jobbat såväl med som mot kineserna i många år och de har stulit mycket från de företag jag representerat. Problemet är att vi inte har råd att stå emot, om de bestämmer sig för att satsa på en produkt som de kopierat så vräker de in resurser som kan vara 100 gånger vad vi har möjlighet till och de ger sig inte. Tidigare har jag varit med om att de också har anlitat ukrainska hackers för att knäcka våra mjukvaruskydd och de jobbar på tills de lyckas. För varje år har jag sett hur skillnaden i funktionalitet och kvalite minskar mellan våra spjutspetsprodukter och deras kopior som de säljer vidare till länder i Mellanöstern, Latinamerika, Asien och Afrika. Kineserna är således våra kunder och konkurrenter på samma gång och de betalar bra och i tid för våra produkter och system så vi fortsätter att sälja till dem trots att vi vet att de kopierar.
I Kina utbildar de säkert minst 5 miljoner civilingenjörer om året och alla är hungriga att lyckas trots att de har minimal frihet eller kanske just därför. Jag har även utbildat kinesiska ingenjörer i teknik som vi sålt till dem då det har tvingats in i de lukrativa kontrakten. Jag varnade multinationella företag för denna utveckling redan för 30 år sedan men ingen ville lyssna, alla ville sälja till den “enorma kinesiska marknaden”. Med andra ord är det inte alls som många tror och jag kan garantera att Kina kommer att gå ut som segrare förr eller senare om nu inte CCP kollapsar, vilket sorgligt nog skulle kräva ett tredje världskrig.
Kina har riktigt stora problem.
Kort sikt:
- Deflation överlag i ekonomin och man försöker att bygga och producera sig ur problemet. Dock är bostadsmarknaden högst dysfunktionell där gemene man har investerat i bostäder som en “säker” pensionstillgång, och spekulerat i att värdet tillgången alltid kommer att öka. Fabriksproduktionen stöter på patrull i omvärlden där det införs tullar för att försvara de inhemska industrierna (elbilar och solpaneler nu senast).
- Räntorna trendar neråt för att stimulera konsumtion, men så är den genomsnittlige kinesen inte lagd. Man spekulerar på börsen eller stoppar in på konto, konsumtionsmönstret är ganska annorlunda jämfört med US eller större delen av Europa. Vad man än gör från centralt håll så hålls den inhemska konsumtionen nere.
- Militärisk produktion i all ära, men precis som ryssen märker så är den typen av produktion knappast produktivitetshöjande.
- Ungdomsarbetslösheten ligger officiellt kring 17-18% och då inkluderas inte universitetsstudenter. O-bra, som man säger.
Längre sikt:
- Kina promenerar i rask takt mot mot en demografisk utmaning; det dör fler än det föds, och födelsetakten är i avtagande och dödstakten är stadigt ökande. Med en kultur där kvinnan i familjen förutsätts ta hand om både egna samt svärföräldrar när de går i pension vid 60-strecket (om inte förr, tror pensionsåldern är 57 eller något dylikt) så borgar det knappast för en barnalstrande-vänlig miljö. Lägg till en väldigt begränsad migration från utlandet, snarare så att de med medel väljer att flytta (eller fly).
- Ambitionen att gå från en producerande exportekonomi till en inhemsk tjänsteekonomi för att bygga välstånd har inte fallit ut lika bra som man hoppats på. Den ganska starkt auktoritära ledarskapskulturen och Xis ledarskap överlag har knappast byggt de bästa förutsättningarna för det här heller.
- Några av de här punkterna ligger till grund till varför man reviderat prognosen att Kina “garanterat” skulle bli världens största ekonomi, och att den tidpunkten hela tiden skjuts framåt; nu senast 2035 om man håller 5% tillväxt hela vägen tills dess, och det är ju ett ganska så ambitiöst och från verkligheten frikopplat mål.
Kina trendar mot att bli som gråa Japan och Korea men utan att ha byggt upp tjänsteekonomin och medelklassen innan så sker, och frågan är ifall man har visionen och möjligheterna att erbjuda arbetstillfällen för att hålla uppe produktiviteten som krävs för att nå 5% tillväxt per år. Är man pessimist så kommer ju AIs genomslag i Kina (när så väl sker) knappast göra att det kommer att behövas fler arbetare…
Slut rant!
Kina har riktigt stora problem.
Resten av världen har minst lika stora problem, även lilla Sverige.
Hur har du mätt upp dom?
Har svårt att se att något ska kunna rubba dollarn.
De har de bästa personerna inom det mesta här i världen. De största bolagen i världen är nästan samtliga från Usa.
Vad ska kunna ändra det? Microsoft, google, apple, amazon osv. De satsar enorma summor på AI. Usa ser starkare ut än någonsin när man kollar till världsmarknaden. Och dem kommer bara fortsätta växa. Det som oroar mer är Kina och Ryssland som märker att Usa drar ifrån mer och mer. Ryssland starta krig, att Kina gör något liknade med Taiwan är inte omöjligt för att ändra spelplanen.