US-dollarns död

Samma fel som Norge antar jag? Ett vanligt fel många gör är ju att bara kolla på Sverige.

USA är världens mest framgångsrika land och även fria demokrati. Högst löner i hela världen och otrolig tillväxt. Nästan alla högt värderade företag finns i ett land, USA.

Nästan allt i hela världen förlorar ju köpkraft jämfört med USA, inte bara Sverige.

Att få bo där skulle ju vara en dröm för många, tänk att få behålla en stor del av sin lön, som kanske är 2-10 gånger så stor som sin lilla lön i Sverige.

De amerikaner jag känner som har pluggat och är smarta har så sjukt bra liv, går inte att jämföra med fattig-Sverige.

Men trivs ändå bra här, även om jag aldrig kommer få betalt för min ambition eller utbildning på samma sätt som jag hade fått i USA.

4 gillningar

Har jobbat i USA i olika perioder, ok men inget speciellt. Mycket skryt och dösnack.

2 gillningar

Brasilen är starkt beroende av handel med nordamerikanska länder och till viss del även europeiska.

Ryssland är en bananrepublik med BNP som typ Holland och Belgien tillsammans.

Indien ser i många aspekter Kina som sin ärkefiende och arbetar för att göra sig av med beroender av undermåligt ryskt krigsmateriel. Ökar samarbeten med västländer.

Kina står inför många utmaningar som kraftigt åldrande befolkning, lånebubbla, företag som flyr landet till förmån för andra länder som exempelvis Indien.

Sydafrika är en litet skitland när det kommer till kritan. Enorma problem internt. Även ett land Putin inte vågat åka till då han skulle bli gripen.

Egypten är förhållandevis liten aktör vars enda styrka är att ha kontroll över Suez-kanalen. Dock går ju handeln där till/från Europa och man är beroende av goda relationer till europeiska länder.

Etiopen har minst sagt frostiga relationer med framförallt Egypten pga sina dammbyggen som Egypten ser som hot mot sin vattentillförsel från Nilen.

Iran har väl tappat till stor del av den regionala makten man hade i Mellanöstern pga Assads fall och Israels krigs mot Hamas och Hisbollah.

Förenade Arabemiraten spelar säkert alla sidor men finns väl inte som tvivlar på att de värdesätter relationer med Väst högst.

Belarus är ett litet skitland som sitter i knät på bananrepubliken Ryssland.

Kazakstan gör rätt tydliga markeringar mot Ryssland i tid och otid, t.ex. senast när presidenten satte Putin på plats när han ville få det till att det bara är ryssar som bor i Kazakstan. Presidenten svarade då med att ge sitt svar på kazakiska.

Indonesien och Malaysia har extremt starka intressen i att agera motpol mot Kina då de vill kontrollera den viktiga handeln mellan Malackasundet.

Thailand är västorienterat sedan långt tillbaka.

Turkier spelar alla och ser bara till sig själv.

Vietnam har en stor kinesisk diaspora men vet inte hur mycket det påverkar relationerna med t.ex. Kina.

Algeriet, Bolivia, Kuba, Uganda och Uzbekistan har jag dålig koll på.

Sammanfattningsvis: detta är samarbete enbart på pappret eller i enskilda, mindre frågor där egenintressen sammanfaller. Är inte ens i närheten av samarbete inom EU, USA eller ens avtal mellan dessa.

3 gillningar

Att Sveriges valuta sjunkit med 90% i värde när USA:s sjunkit med 80% (eller vad det nu är under din tidsperiod) betyder inte nödvändigtvis att Sverige har gjort något fel. En valuta är bara ett verktyg för att kunna idka handel – det finns inget egenvärde i en hög värdering.

2 gillningar

Jösses, har du ens besökt?

Ja, det finns många med stor ekonomi vs Sverige. Men, det finns ännu mer direkt fattiga och med knappt utbildning.

Infrastrukturen är tveksam eller rent dålig och inte värdig en så stor ekonomi som USA.

I endast två länder har jag mött människor så fattiga och utan utbildning de kännts som de lever i en annan orbit eller vuxit upp på en annan planet : USA och Indien. (Sen finns det såklart många välutbildade, rika och helt fantastiska människor i både Indien och USA) I andra västländer finns fattiga människor - men inte på den nivån som jag nämnt ovan.

I Sverige behöver du inte bekymra dig om sjukvårdsförsäkring eller vård om du blir svårt sjuk, ej heller att ha råd med bra utbildning för dina barn. För inte tala om advokatkostnader som förr eller senare blir en realitet för många amerikaner.

Net net behöver du ha bra mkt högre inkomster i USA för att leva på samma nivå som motsvarande Svensk.

USA är en av få västländer där medelåldern sjunker, sämre hälsa än andra västländer och där upplevd livskvalitet är lägre.

Världens mest framgångsrika? Tjena.

6 gillningar

Håller helt med dig, är du utan utbildning, fattig och utan ambitioner så är Sverige det bästa valet! Tror vi är överens där.

USA har högst löner i världen, de är världens rikaste land, med världens mest framgångsrika bolag. Hela världens ekonomi kretsar kring USA, deras valuta är världens reservvaluta.

Tror de flesta håller med mig om att det är det bästa landet att vara välutbildad, smart och ambitiös i.

Men det är fint att vi i Sverige tar väl hand om de som inte kan ta hand om sig själva, och därför har så hög medelålder. Trivs bra i Sverige också!

Jag har bott i USA i flera år och de är snuskigt rika där i min erfarenhet. Min kollega hade bland annat ett eget vattenland på sin tomt, tre bilar och reste hela tiden, dollarn är stark.

Men absolut finns det många hemlösa i antal, i procent är det 0,23% enligt källa 1 av befolkningen som är hemlösa och det är bara runt 92% enligt källa 2 som är försäkrade i sjukvården. Så det kan såklart bli bättre i USA!

Källa 1:
https://www.reuters.com/world/us/us-homelessness-rose-by-record-18-latest-annual-data-2024-12-27/

Källa 2:

1 gillning

Det är väl klart att man ska eftersträva en stark ekonomi och således en stark krona. Schweiz har ju lyckats men inte vi.

Norge har inte lyckats heller, stackarna!

1 gillning

Efter enkel googling (kan finnas fel) har ca 6-7% av befolkningen i USA tillgångar på minst $1M.
Bodde jag där skulle jag inte känna mig bekväm med mindre. I USA är det mer på liv o död att vara vid god ekonomi.
Som ung och nyss hemkommen student efter ett utbytesår i USA höll jag det som det bästa landet i världen.
Den uppfattningen har succesivt ändrats med åren. Inte minst efter många resor och arbete på plats (i Amerikanskt företag).

Hur mkt potential och tid som USA slänger bort på att stämma varandra och hålla på med domstolsprocesser - det kan man undra?

USA har minst 8ggr fler advokater/invånare än i Sverige. (Googlat - så kan finnas felmarginal).
Av de vuxna jag känner där är en majoritet förr eller senare indragna i ngn form av rättslig process. Det blir oxå dyrt och olustigt.

Ja, sen har Svenska kronan tyvärr blivit en skitvaluta. Det kanske inte går att undvika för små länder? € vår enda möjlighet, vare sig vi vill eller inte?

5 gillningar

Jag hittade för ett tag sedan en YouTube kanal, Inside China Business, som verkar ge ett lite annorlunda perspektiv än vad jag vanligtvis hör. Han verkar producera någorlunda korta och koncisa videor vilket passar mig. Det skulle vara intressant att höra vad du tycker om denna givet din erfarenhet.

Svarar på mig själv här; econbrowser.com är en kortformatsblogg som skrivs av en professor i nationalekonomi vid University of Michigan och kommer löpande med korta inspel. Ett nyligt inlägg tar upp amerikansk tillverkningsindustri och hur den påverkades vid millenieskiftet, och om motsvarande, fast speglande, effekt kan ses i Kina.

Noterbart är dock prognosen längre ner i inlägget om Kinas ekonomi som inte längre prognostiseras av WEO och IMF att nånsin gå om USAs…

Vidare angående Kina så kommer demografin ställa till ännu mer stökigheter på fastighetsmarknaden. Det här är mer ett tankeexperiment snarare än fakta, men man kan nog utgå från en sådan grundtes;

• Tänk fyra stycken föräldrapar, A-paren, som alla äger en bostad.
  • Alla fyra par har ett barn vardera i enlighet med den tidigare policyn, så fyra barn.
  • Dessa fyra barn, B-paren gifter sig med varandra och får ett barn vardera och arvet efter policyn ligger kvar och man vill inte ha fler barn. De flyttar ut från föräldrarna och skaffar vardera en bostad.
  • Dessa två nya barn gifter sig, C-paret, flyttar ut från föräldrarna och får ett barn, D-barnet.

När A-paren går ur tiden så ska 4 bostäder ärvas av två B-par som redan äger två bostäder, så nu har B-paren 6 bostäder men reellt endast behov av 2. När B-paren går ur tiden faller dessa 6 bostäder till C-paret som endast behöver en bostad men nu har 7 st totalt.

D-barnet har sen att välja och vraka mellan ganska många bostäder när denne väl flyttar ut…

Kraftigt förenklat så klart. Det kan finnas både hyresrätter som inte går i arv men också ifall man har andra och tredje bostäder som köpts i spekulationssyfte som däremot går i arv. Med ett fertilitetstal på 1,18 barn per kvinna ligger experimentet dock inte allt för långt från verkligheten…

EDIT: “Och de demografiska problemen kommer visa sig på allvar inom 10-30 år när befolkningen som tillkom under policyns år 1979-2015 är i övre medelåldern och deras föräldrar redan är pensionärer.”

Utifrån ovan tänk så blir nog 2030-2040 något av en skakig period på den kinesiska fastighetsmarknaden… Även om hyresrätter inte går i arv så är det ju ett behov som försvinner när de boende går bort.

USDn kommer leva vidare som den globala valutan längre än vad pessimisterna vill tro om BRICS. Argentina, som i grunden är ett otroligt rikt land men som vanskötts på vägen, kommer ju droppa peson och anamma dollarn rakt av t.ex.

Ska USDn tappa så kommer det ske pga amerikanska policy-självmål med Trump vid rodret, knappast för att BRICS sluter sig samman och alla lyckas dra och ett och samma håll.

1 gillning

Kina har ju försökt kolonisera Afrika och skickar dit arbetskraft för projekten.

Om 20 år behöver Kina en kraftig migration.

Det finns inte en chans att diktaturen överlever det. De är alldeles för navelskådande i Kina för att hantera förändringarna som kommer med den demografiska utmaningen.

Mem det är inte oöjligt Trump kvaddar USAs ekonomi rejält. Han har ju bara sina oligarkpolare.

Om CCP faller kan vi först få se ett kaos och därefter ett enormt ekonomiskt lyft i Kina. Kinesiska individer är helt klart kapitalister.