Det skulle väl hamna någonstans om man skulle "världsekonomi"viktar in Kina.
Man kan ju givetvis som du säger vikta om så man viktar efter det istället för efter aktiemarknadsdelar.
Men, det jag egentligen frågade efter när jag pratade om “investerbarhet”, var just det här.
Blir det rätt att göra så, eller tar man in en för stor del av “fel” företag då?
Vad jag menar, och nu får jag erkänna att min kompetens på området är begränsad, jag antar att en stor del av företagen i Kina är statsägda. Jag antar också att dessa företag tenderar att vara en viss typ av företag (t.ex. järnvägar).
Dvs, även om man försöker “köpa hela höstacken” i Kina, så får man inte det.
Är jag helt ute och cyklar?
Du nämner att du ser en förändring i hur mycket utländska investeringer som tillåts, ser du en förändring i vad för typ av saker som får investeras i också (förutsatt att mitt antagande att en sådan restriktion finns stämmer)?
Finns en hel del state owned enterprises men det är knappast majoriteten. Du kan även köpa SOEs i HK, tex Bank of China och China Telecom. Finns fonder som både exkluderar och inkluderar SOEs. Så jag ser inte det som en viktig faktor.
När det kommer till vad man får investera i, så allt som är börsnoterat så vitt jag vet. Alltså som förut direkt via hk eller indirekt via fonder om det är A-shares.
Det finns andra regulationer när det gäller att starta verksamhet, finns industrier som ej är tillåtna för utländska bolag eller att utländskt ägande måste vara under en viss andel. Det brukar också lättas upp nån gång per år.
Chinese Banks Gear Up for Private Pensions Bonanza
China’s private pension market could reach up to about 720 billion yuan ($102 billion) in five years and 2.77 trillion yuan in 10 years, according to calculations by China Merchants Securities Co. Ltd. in a late June report.
China has made a concerted push to expand the private pension market this year after several years of pilot programs, as the country’s rapidly aging population puts increasing pressure on the state-run pension system. The government-managed pension fund is expected to fall into a deficit of 118.1 billion yuan in 2028 and could run out of money as soon as 2035, according to a report from the Chinese Academy of Social Sciences in 2019.
The money can be used to invest in eligible financial products of their choice, including bank deposits, mutual funds, commercial pension insurance plans, and wealth management products offered by banks or their subsidiaries.
Ovan som uppföljning på min kommentar om att aktiemarknaden kan växa betydligt.
Kan vara läge att börja köpa Kina techaktier, CCP är nog färdig med sin destruktionskampanj.
KWEB kan vara en bra start som en långsiktig ETF då den har fått oförtjänt mycket stryk.
Lowflation* regime was underwritten by globalization—it enabled the Fed’s Quantitative Easing (QE) programmes over the 2010’s
Abrupt disintegration of Chimerica and Eurussia’s confirms the emergence of a multipolar world order, where (new) alliances / blocks fight for control over commodities, technology (e.g., chips), production and safe geographical / physical connection
Ensuing re-arming, re-shoring, re-stocking and re-wiring will be commodity intensive, capital intensive, interest rate insensitive and uninvestable for the East
Usa och världssamfundet har börjat ställa högre krav på Kina, det är inget stackars u-land längre.
Ska de sälja sina varor internationellt måste de följa regler v g immatrialrätt och klimat mm.
Kina gillar inte detta, men det är ett faktum de måste anpassa sig till.
Till viss del har Kinas expansion innan pandemin varit ett resultat av att de inte följt samma regler som resten av i-länderna.
“Per capita motsvarar Kinas utsläpp bara en åttondel av USA:s. Som världens största utvecklingsland och största tillverkande industrination har Kina lovat de största utsläppsminskningarna på kortast tid: 30 år. Kina har gjort stora ansträngningar för att minska utsläppen av koldioxid. Uppskattningsvis står Kina bakom 30–50 procent av världens totala utsläppsminskningar mellan 2005 och 2020.Per capita motsvarar Kinas utsläpp bara en åttondel av USA:s. Som världens största utvecklingsland och största tillverkande industrination har Kina lovat de största utsläppsminskningarna på kortast tid: 30 år. Kina har gjort stora ansträngningar för att minska utsläppen av koldioxid. Uppskattningsvis står Kina bakom 30–50 procent av världens totala utsläppsminskningar mellan 2005 och 2020.”
Nej.
Kina kommer få problem med sin internationella handel om de fortsätter att förvänta sig att sälja piratvaror producerade med dåliga vilkor för personalen och med miljöförstande teknik, som västvärldens företag måste leva efter.
Biden har samma inställning som Trump hade att vi kan inte låta någon nation vinna som inte följer spelreglerna.
De länder du nämner förutom kanske Taiwan, har massiva korruptionsproblem som inte ens går att jämföra med USA. Det är länder som alltid haft massvis av resurser och potential men som hålls tillbaka av korruption dvs icke värdeskapande skatter på all aktivitet i samhället, inofficiella skatter som bara fyller de i maktpositioners personliga fickor och inte återinvesteras i landets ekonomi.
Inget land är utan korruption men USA tillsammans med Västeuropa är bland de bättre länderna i världen. Jag är återhållsam med att investera i tillväxtmarknader som i Sydamerika och Afrika pga deras korruption som inte visar tecken på att bli bättre. Och Kinas tillväxt har saktat ner i många år nu, den har sjunkit år efter år även när Kina har försökt stimulera tillväxt med ökad belåning och stora icke lönsamma infrastrukturprojekt. Deras skuld ökar i rapid takt och deras arbetskapabla befolkning minskar.
Jag står fast vid att endast investera 10% i tillväxtmarknader, de är mycket riskfyllda då ländernas instutitioner och regeringar inte är lika starka emot korruption som i väst. De har mer potential för tillväxt än USA, men de har inte rätt verktyg.
När det kommer till korruption finns det en viktig skillnad mellan Kina och länder som USA och Sverige.
I Kina är korruption olagligt. Straffet är livstid eller döden.
I USA och Sverige är korruption lagligt, om du är högt uppsatt. Se tex när en politiker får $500k för att föreläsa en timme. Pelosis aktiehandel. Politiker som på något sätt fått gigantiska hyresrätter från det allmänna m.m.
Men det säger ju egentligen ingenting om hur korrupt ett land är, ett hårt reglerat land kan vara 100% korrupt, reglerna är ju ganska ointressanta om man kan köpa sig fri från dem.
(Sveriges poäng något dopat av fusk med resultaten från nyinvandrade. Gissar att liknande skulle kunna gälla även Tyskland, och kanske nåt mer land med överdriven politisk korrekthet.)
Jag tror din insikt i Kina är väldigt begränsad om du tycker de har lite korruption. Statliga representanter i Kina tjänar under snittet men deras tillgångar är långt över snittet. De har makten att kräva mutor för att få igenom projekt på lokal nivå och andra maktmissbrukande handlingar. Detta tolereras av den Kinesiska staten men det skulle aldrig hända i Sverige.
Att ge politiker hög lön är inte korruption, det är faktiskt associerat med lägre korruption eftersom de då inte måste vinna pengar på andra sätt. Att handla aktier är heller inte korruption. Att kräva eller acceptera mutor av företag och privatpersoner för din egen personliga ficka, det är korruption. Och det finns det gott om i Kina, man kan tom säga att deras ekonomi är byggd på korruption.
Du missade vad jag skrev, det som du nämnde som korruption i väst är inte korruption. Och Kina tolererar korruption oberoende vad lagarna säger, eftersom korruptionen utövas av samma parti som bestämmer lagarna. Det finns bara ett parti i Kina och dess anhängare har mer eller mindre fri väg att missbruka sin makt så länge det inte skadar de högre upp i partiet.