Utbetalning 2 mkr, hur? råd sökes!

Min mamma ska få en utbetalning på 2 miljoner från företaget som hon jobbar på. Hon var delägare under en lång tid och det har varit rörigt och hon har alltså aldrig fått utbetalningar under dessa år och ska nu få detta i en klumpsumma.

Är det smartast att göra ett Ab och få det utbetalt dit?
Jag känner att jag har riktigt dålig koll på hur göra det smartast utan att behöva skatta bort hälften. Ursäkta okunskapen :-/

Tips och råd mottages gärna!

Vad för slags utbetalning ?
Är det utdelning som aktieägare ?
Är det någon form av bonus som anställd ?

Om det är aktieutdelning beskattas den väl som inkomst av kapital, 30%.
Om det är någon form av inkomst av tjänst så blir det marginalskatt på en stor del av summan.

Det låter tveksamt att starta AB i efterskott för detta, men hör efter med skatteverket .

1 gillning

Man startar inte ett aktiebolag för en utbetalning.
Det bästa din mamma kan göra är att ge sitt lönekontonummer till företaget, få pengarna genom utdelningar i så stor möjlighet som finns, ringa skatteverket och fråga vad hon är skyldig och ta det därifrån.

Det brukar vara svårt att komma undan skatteverket, och oftast minst 35% skatt.

Man måste veta vad det är mera än bara “pengar”. Är det lön så ska det ju beskattas som lön. Är det ett engångsbelopp (vilket brukar vara skatteklassen för t.ex. bonus) brukar vara högre skatt än månadslön Engångsbelopp | Skatteverket

Är det betalning för att sälja ägandet (aktierna) i företaget då blir det väl skatt på kapital, men det låter inte som att personen har sålt företaget.

Är det aktieutdelning från en vinst så finns det mycket information hur det ska beskattas.

1 gillning

Det finns en special-skatte-regler som handlar om att få en klumpsumma för arbete som är utfört över flera års tid, eller något sånt. Värt att kolla upp. Ring gärna skatteverket :slight_smile:

1 gillning

Ackumulerad inkomst. Googla det om det är en tjänsteinkomst hon ska få.

1 gillning