Hej Henrik.
Har jobbat i Småland i 30 år och det går hålla samma prisbild som i Stockholm. Har själv omsatt mellan 2-2,4 Mkr per år de senaste åren. Det handlar om att paketera vad du är duktig på samt att sluta debitera tid, dvs timmar. Tar betalt per projekt som är baserat på kundnyttan. Är även mån att välja rätt kunder som kan betala och har ett stort behov. Våga utmana dina tankar och tänk inte med kundens plånbok och pruta med dig själv!
Jag drabbades “som tur är” inte ekonomiskt. Han skulle flytta in hos mig två veckor senare, så vid dödstillfället bodde han hos sig.
Tack för svar. Det är tragiskt och sorgligt nog när någon närstående dör, men kan ju potentiellt sätt rasera inte bara livet man hade tillsammans utan också ekonomin. Skönt att du slapp påverkan på den delen av vardagen åtminstone.
Snyggt Monica!
Har själv liknande upplägg inom IT-branschen. Är runt 30 och har kört eget tre år. Stockholmsbaserad och omsätter runt 2 miljoner på årsbasis. Nuvarande uppdrag skulle kunna pågå många år till, men har bestämt mig för att vara ledig tillsvidare istället. Kanske byter jag karriär, kanske fortsätter jag inom IT och jobbar när jag är trött på att vara ledig och vice versa, kanske är jag bara ledig och sysslar med roliga saker. Kan inte beskyllas för att vara trygghetsknarkare.
Ur ett FIRE-perspektiv är mina 5-6M SEK inklusive bostaden knapert, men är inte rädd för att dra ner på utgifter eller jobba igen.
Antagandena bakom FIRE känns inte relevanta för mig. Varken på intäktssidan eller utgiftssidan. Att jag inte skulle tjäna en krona resten av livet, ingen pension, inget arv, samtidigt som jag har konstanta (inflationsjusterade) utgifter resten av livet - rent felaktiga antaganden.
Hej
Har du funderat på deltid, skulle det kunna funka i nuvarande jobb?
Tänker att om ni går ner på 60% och sparar 10k isf 25k så kanske det blir lättare hinna med i ekorrhjulet?
Och så tipsar jag om att när jag sluta jobba sjönk utgifterna raskt mer än jag anat, ibland kan de vara bra att bara lämna och se vad som händer.
Jag har dock inget större behov av trygghet mer än mat till barnen och tak över huvet.
Jag kör också eget inom tjänstesektorn.
Upplever ser en ökad mängd konsultuppdrag på deltid (50%). Det anser jag är en perfekt kombo balans mellan jobb / fritid / egna intressen.
Glädjer mig se denna utveckling.
“Rätt till deltid” är det nya att demonstrera för
Som jag tidigare nämnt så är jag en teoretiker, dvs bemöter berättelser via dolda aspekter, det som sägs har alltid en dold sanning bakom sig, jag läser människor, även fysiskt, som att en av forumsägare inte har på sin ring dvs accessoarer osv för att snappa upp ytligare detaljer. jag får snabbt en uppfattning på vem jag möter och på så sätt ett eget förhållningssätt gentemot personen.
Första jag reflekterar på är uttalande jag är ensamstående förälder, men när man hör bakgrunden som jobba otroligt mycket 50-70 timmar veckan, utöver detta jag jobba i Thailand o pendla, gör att det får en dold sanning, dessa går inte ihop på ett normalt sätt.
Andra är vändningen från utbrändhet, vi som varit där vet vad som krävs för att göra comeback.
Eller så beror utbrändheten på ångest eller depression, då i relation till arbete o krav man inte kan påverka, men via att göra något man gillar får en snabbare på fötter, som exempel här, liknande jobb men driva det som egen, sköta sina egna tider, ta på sig egna uppdrag, bestämma sin egna ledighet.
Sedan roligt att man även via detta avsnitt även slå hål på myten att företagare jobbar mer, här framkommer det tydligt att man jobbar mindre, utgår man från livet före och nerlagd arbetstid som anställd till företagare så kan man lätte se att det inte handlar om att gå ner till 80% utan mycket större % tal. Detta har jag ofta försökt förklara på en humant sätt till vissa vänner jag ser jobbar otroligt mycket, varför startar du inte företag?
Där man både ser och förstår att dom föreställer sig ett företag som säljer saker och genererar stora belopp, jag försöker tona ner, sälj din egna tid, där frågan då blir till vad? Gör det du gillar och är bra på! men dom vågar inte ta steget.
Här lyfte man fram sjuksköterskan på ett strålande sätt hur hon tog klivet, sedan hur hon kan vidareutveckla sig, dvs säga sälja sin tid.
Vidare så pratar man om att unna sig, som teslan, där jag som sagt även gjort detta, rolig bil fler än en mc bo i ett stort nybyggt hus, vilket då har gjort att nu sneglar jag inte ens efter en mc, jag kommer ihåg även det tråkiga som att ligga efter E:4 an för att ta sig till målet, börjar det regna , ännu roligare.
Bil var en cab, V8 givetvis, gjorde att jag inte kunde parkera vart som helst, ställde jag mig i ett parkerings hus, var direkt en reva i lacken, tittar inte på såna bilar mer, utan nöjd med en vanlig suv.
Sedan tog sidan mig till saker jag inte tänkt på, som ex lån vid 60 år, jag som via gåva tänkt ge bort lägenheten på 3 milj till en person, där jag köper ett litet hus men på rätt läge för att bygga ett attefallshus som via läget gör den lättuthyrd och gör att jag får låga omkostnader. Där jag nu inser att jag behöver lite till, men klara av det via anställning är helt ute slutet, varav jag nu kan följa hur jag ska placera kapital, lite feg har jag alltid varit för börsen, men tar jag mig tid att lyssna och titta på hur andra gjort så kommer jag ta mig över tröskeln och placera, nu är allt kapital oplacerat, förutom bostad o bilen, dessa kontant.
(Jaja, jag vet ju med mig sedan tidigare att jag är smått knäpp… för jag lyssnar på alla poddar jag är med i, egna såväl som andras. Några små cringe-moment uppstår emellanåt, men oftast så tycker jag innerligen om det jag hör, av mig såväl som av de jag samtalar med.)
Så är det!
Ska ta och lyssna till det här avsnittet, det verkar ha satt igång en massa tankar hos många!