Storebrand Global All Countries finns i på A och B på Avanza för global exponering.
Dessutom finns tex SEB Sverige indexnära som A och B variant.
För båda fonderna återinvesteras utdelningarna automatiskt i A varianten, B varianten delar ut pengar “i handen”, likt utdelande ETFer.
Det jag funderar över är hur det kommer sig att både A och B varianten för dessa två fonder har identisk kursutveckling? För när B varianten delar ut pengar borde ju fondens värde sjunka med samma värde? Så även om totala värde för dessa fonder är identisk, så borde väl kurs grafer ändå visa på skillnad?
Vad är det jag missar?
Inte på Avanza om jag kollar SEB Sverige Indexnära
För Storebrand Global så har B fonden inte funnits så länge. Så kanske är så enkelt att den inte haft utdelning än… 
1 gillning
Var ser du identisk kursutveckling? Är den grafen inklusive eller exklusive utdelning?
Enligt Storebrand Global All Countries fondbestämmelser: andelklass A är ackumulerande (icke utdelande) andelsklass medan andelklass B är utdelande andelsklass med minsta initiala teckningsbelopp om ett hundratusen (100 000) SEK. Andelklass A, NAV är 263,45kr medan andelklass B NAV är 200,03kr as per 2024-5-10, hur kan du se de A o B har identisk kursutveckling?
Varför säger du “B varianten delar ut pengar “i handen”, likt utdelande ETFer?” Blandar du ihop ETF o fonden har olika andelklasser?
https://storebrandfonder.fondlista.se/documents/pdf?secId=F0GBR04M88&mainFundId=FSGBR053TS&isin=SE0000671919&docUrl=FSGBR053TS-Fondbestämmelser.pdf&docType=Fondbestämmelser&externalFund=false¤cyId=SEK
Har nog sett på lite för många grafer och missat något längs vägen. Du har rätt, det är skillnad.
Men märkte precis att under 5 år står det 81,41%. Men i själva grafen står det ett lägre värde. Är värdet under 5 år inkl utdelning och det i själva grafen utan utdelning kanske?
Du har rätt… Det står 81,41% på båda fonderna.
Säkert något fel hos Avanza. Skriv till dem.
Det är inte första gången de har fel på graferna vs avkastning ”där nere vid åren”.