Hej, Jag driver ett enmans aktiebolag som konsult. Om några år är jag 66 och därför funderar jag hur jag bäst ska ta ut pengar från företaget därefter. (Det finns i företaget endel beskattat kapital som är investerat i aktiefonder).Bör jag i första hand fortsätta ta ut lågbeskattad utdelning, eller ska jag ta ut lön om jag fortsätter jobba lite grand ? Borde jag sätta pengar som företaget tjänar in nu innan jag är 66 i en periodiseringsfond, och ta ut som lön efter 66 om jag då inte jobbar alls?
Ja det är definitivt mer fördelaktigt, du får ju dubbelt jobbskatteavdrag upp 100.000 per år. Dvs det blir bara ca 10%skatt på de första 100.000 du tar ut i lön. Så rent skattemässigt är det bästa om du kan dra ut på utbetalningarna med 100.000 per år under de 5 år du kan lösa upp periodiseringsfonder. Jag har även för mig att det finns viss nedsättning av sociala avgifter mär man är över 65 så att de hamnar på likvärdig nivå som bolagsskatten på 22%. Lönen du tar ut är ju dessutom pensionsgrundande vilket utdelningen inte är… svaret utgår förstås i att du inte får så mycket i pension att du ligger över brytpunkten för statlig inkomstskatt vilken också är högre för 65+…
Jag använde mig själv av periodiseringsfonder mellan 61-65 år. Sedan gäller det som svaret anger att inte hamnar över brytpunkten när man löser upp dem.
Hej!
Har sålt mitt företag förra året är 66 år och undrar kan jag ta ut lön från företaget istället för utdelning? Vad blir skatten i så fall?