Utdelning och indexfonder

Hej,
Jag är en man på 43 år som driver min egen konsultfirma (AB). Tog nu en utdelning för mina första 17 månader, 412000 kr netto. Utöver dessa pengarna så kommer jag månadsspara cirka 8000 kr / månad. Jag har ut cirka 38000 kr netto i månaden (+ förhoppningsvis utdelning vid bokslut). Äger min lägenhet (80% lån).

Just nu har jag cirka 2500 aktier i SBB, men jag skulle vilja ta en mer långsiktig approach och satsa 80-90% på index och 10-20% där jag kan plocka aktier jag tror på långsiktigt.

Min situation:

• Jag vill spara långsiktigt, 10 år + horisont.
  • Jag tror jag föredrar index då jag inte är för insatt och inser också oavsett att det blir svårt att slå index i längden. Men är även nyfiken på bygga en utdelningsportfolio. Vad rekommenderas?
  • Är det enklare/bättre med indexfonder vs någon sparrobot? Jag vill ha det så enkelt som möjligt.
  • Bör man gå in med hela klumpsumman direkt på ett index, eller är det bättre att sprida ut det över 6-12 mån?

Räcker det att man väljer 1 indexfond och går all in på den? Jag skulle gärna vilja täcka både Sverige, USA (gärna med lite övervikt på FAANG + Tesla, Microsoft), Europa och marknader som Afrika/Asien.

Tilläggas kan även göras att jag har cirka 945000 kr i en amerikansk 401K (slags pensionsparande) som jag kan plocka ut mot en straffavgift. Funderar på att göra det och ha allt placerat i Avanza/robot. Så då ska de pengarna placeras också.

Mitt mål är att ha bra med pengar till pensionen och sätta mig i en bra ekonomisk sits för framtiden.

Uppskattar alla tips, rekommendationer, länkar till andra trådar/videos, modeller etc.

Hej!

Denna fråga överlåter jag till mer lämpade att besvara. :slightly_smiling_face:

Kan du tänka dig att ha EN fond med din långa sparhorisont, blir det i princip lika enkelt med att ha automatiskt sparande till denna som att ha fondrobot. Det blir också något lägre avgift. Med en fond behövs inga ombalanseringar (just de automatiska ombalanseringarna anser jag är en av de stora förtjänsterna med en fondrobot). Om du i framtiden vill dra ner på risken och kombinera aktiefonden med sparkonto och/eller räntefonder kommer det att ta något mer tid i anspråk än med fondrobot - men det är ju ganska lång tid dit. Känner du redan nu att du vill ha det upplagt för enkelhet hela vägen fungerar det ju bra med fondrobot direkt.

En indexfond som täcker in såväl de utvecklade marknaderna (med hög andel USA) som tillväxtmarknader (med bland annat Asien och Afrika), är Storebrand Global All Countries med 0,32% i total avgift. Den innehåller cirka 1% Sverige enligt marknadsvikt. Vill ha högre andel Sverige behöver du komplettera med en extra fond, till exempel Plus Allabolag Sverige. Kör du Lysa som fondrobot får du cirka 20% Sverige.

Om du skulle kunna tänka dig ännu fler fonder, med möjlighet att ytterligare få ner snittavgiften på portföljen, kan du kolla in följande tråd för inspiration: Finns det någon anledning att ändra på basportföljen inför 2022? | RikaTillsammans 100 %-aktier-portfölj

Det matematiskt korrekta svaret är att gå in med hela summa direkt men det finns en känslomässig aspekt av det också. Kolla gärna in följande avsnitt innan du bestämmer dig slutgiltigt: https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

Hoppas att detta hjälpte något och lycka till!

2 gillningar

Hej @Rimma
Tusen tack för ett otroligt detaljerat och bra svar - det uppskattas något enormt av en nybörjare som mig som känner mig lite lost i alla alternativen och strategier.

Det låter som fondrobot är något för mig, då jag värdesätter det enkla, snabba i det.
Jag ser fler och fler finans-influencers rekommendera Opti och Jan har även nämt det tror jag. Har du något åsikt om den ena är bättre än den andra där? Och om man har en längre sparhorisont kan man lägga sig på risk 9 nivå då?

En sista fråga, blir det dumt/onödigt att ha både indexfonder och spara i en robot? Bättre att ha allt i en robot?

Tack!

2 gillningar

Om du med “ena” och “andra” menar Opti och Lysa, skulle jag säga att det du får ett brett och bra sparande oavsett vad du väljer. Opti har något högre avgift än Lysa. Lysa ger möjlighet att fördela investeringarna mellan aktier och räntor medan Opti har aktier, räntor och råvaror. Du får fundera över om det extra tillgångsslag som Opti har är värt den högre avgiften. Några anser det, andra inte.

Med lång sparhorisont rekommenderas ofta hög andel aktier. Om inte fördelning i Opti 9 förändrats består den av 75% aktier och det är alltså utifrån detta rimligt att välja Opti 9 om du kör på Opti. Det kan vara motiverat att ha ännu högre andel aktier än så. Oavsett generella rekommendationer, är det värt att fundera igenom andelen aktier noga. Samtidigt som hög andel aktier ökar sannolikheten för högre avkastning på sikt, kan det svänga mycket och stora nedgångar kan ta lång tid att ta igen. En del i en bra strategi handlar mycket om att kunna känna sig bekväm med den och hålla fast vid den i längden. Individer är olika och du känner ju dig bäst själv.

Eftersom du eftersträvar enkelhet hade jag kört enbart robot i ditt läge.

Jag pingar @MattiasA90 som har satt sig in mycket i Optis portföljer och säkert kan bidra med fler perspektiv.:slightly_smiling_face:

1 gillning

Smaksak vad man gillar. Lysa är billigare men “bara” aktier och räntor. Stor home bias också med 20% Sverige i aktiedelen och ännu mer i räntedelen.
Opti erbjuder även råvaror men är dyrare. Ingen övervikt Sverige utan bara 1%. Räntedelen mer global och valutasäkrad.

Om du väljer Opti och har lång sparhorisont så förslagsvis portfölj 9 med 75% aktier, 15% räntor och 10% råvaror. Alternativt så kan man faktiskt även välja 100% aktier även på Opti om man vill det :slight_smile:

Om du väljer Lysa så förslagsvis 90/10 eller 100/0 aktier.

Dumt skulle jag inte kalla det. Onödigt kanske. Dock kan det vara kul att ha lite att jämföra med. En egen portfölj för långsiktigt sparande räcker med en enda global indexfond. Både billigare och enklare än fondrobot i så fall. Vill du ha bredare och fler tillgångsslag så enkelt som möjligt så är robot smidigt.

3 gillningar

Tack både @Rimma och @mattiasA90 för era svar.
Jag kommer börja spara med en robot, vet inte vilken ännu.
Jag gillar ju att Opti är ännu bredare och inte sån övervikt på Sverige.
Kanske dum fråga, men är 100% aktier den största risken, och ju mer man kör i räntor/råvaror så safe:ar man? 75-15-10 lät ju rätt bra med Opti men jag vet inte hur jag ska värdera just råvaror och om det är värt priset för vara lite dyrare.

100% aktier ska ses som den största risken. Väljer du lägre risknivå på Opti kommer du att få lägre andel aktier, högre andel räntor och ungefär likvärdig andel råvaror. Det är framför allt andelen räntor som kalibrerar risk på både Lysa och Opti. Råvaror är en tillgångsklass som också är volatil och kan gå upp och ner i värde mycket. Däremot är råvaror en tillgångsklass som breddar portföljen som kan gå bra i perioder av hög inflation och hög tillväxt (till exempel den period vi eventuellt börjar lämna bakom oss). Råvaror blir på så vis ett extra skydd i ett visst inflationsklimat men det kan också gå dåligt i perioder.

2 gillningar

Tusen tack för dina svar @Rimma - känner mig mycket tryggare i att göra bra val nu framöver.

2 gillningar