Hej forumet. Första inlägget här för mig. Jag är 27 år, har en lön på 46 500 och kommer inom ett år byta jobb med ett lönehopp till åtminstone 50k. Jag sparar just nu 4000kr i aktier/fonder, 2000kr i privat pensionssparande och 1000kr i semesterkassa. Kvar efter månanden lägger jag i bufferthögen. Men nu till frågan: jag sparar i pensionssparande i fonder, ca 65% globalt, 15% emering markets, 10% småbolag. Min vän kör istället allt sitt sparande via utdelningsaktier, och vi kom in på en intressant diskussion: varför inte bara ta de 2000krna och lägga i utdelningsaktier istället? Då kan man i slutändan leva på utdelningarna och låta aktierna ligga stilla. Istället för att sälja av fonderna i det privata pensionssparandet.. Till saken hör att jag i mitt 4000kr-sparande lägger va 65% i fonder, 20% i stabila utdelningsaktier och 10% i ”lekhinken”. Om jag istället lägger mina 2000kr från det privata pensionssparandet i utdelningsaktier så växer ju den pengamaskinen fortare, och jag kan leva på utdelningarna långsiktigt. Och återinvestera mer fram tills pensionen. Vad tror ni om detta val? Smart/dumt? Andra tankar?
Det finns de som gillar utdelningsaktier, men det enda som egentligen räknas är avkastning. Om aktien går upp och du säljer av andelar, eller den delar ut, spelar egentligen ingen roll utan det blir mest mental bokföring av det.
Dock ska nämnas att fonder funkar bäst då du kan sälja för ett visst belopp / andelar, medan enskilda aktier kan du bara köpa/sälja hela antal vilket kan stöka till det vid höga kurser.
Sedan är utdelningar ingen garanti utan de kan både minska och ställas in helt beroende på hur bolagen utvecklas. Med indexfond(er) slipper du fundera på det.
Nej.
Det finns inget magiskt med varken utdelningsaktier eller utdelningar i sig.
När utdelningen skiftas till aktieägare så ska aktien värderas ner med motsvarande värde, allt annat lika.
Det är samma sak resultatmässigt. Din kompis har bara gått på en internetsanning.
Utöver de kloka svar du redan fått får du troligen också sämre riskspridning genom att bara fokusera på utdelningsaktier eftersom du inte investerar lika brett, något som blir extra viktigt på så lång sikt.
En kantboll: Ditt privata pensionssparande, visst har du det på ISK, depå eller Kapitalförsäkring idag?
Tack för kloka svar. Ja - håller mitt privata pensionssparande i ISK.
Det är absolut ingenting fel på utdelningsaktier. Om du är intresserad av det så tycker jag absolut du ska prova åtminstone.
Ett månadssparande + investera all utdelning kan betyda att din utdelningsportfölj på lång sikt kan generera ordentligt med utdelning i framtiden.
Jag håller med. Det är inte fel på dem i sig. Det är bolag som gör vinst, håller bolagsstämmor och delar ut överskott. Sen kan man till exempel titta på Ben Felix-videon som länkat här i tråden och fråga sig om det är rätt för ens investerande.
Har ägt mången enskild aktie och loggat utdelningar i Excel, passerade den fasen.
I din ålder ska du köra rena tillväxtbolag.
Sdiptech, Hexagon, Dynavox, bonesupport, mips ex.
Dåligt tips enligt forskningen. Ingen vet vilka bolag som kommer gå bra. Kör breda billiga fonder!
Forskning hit och forskning dit. Kört aktier i 18 år och slagit index med råge men man måste självfallet vara mer aktiv.
Gillar man att vara medelmåttig eller inte har intresse så är fonder utmärkt men har man högre mål än så på avkastningen är det aktier som är alternativet.
Har TS ”högre” mål då? Vet du detta? Det låter inte så för mig när jag läser trådstarten.
Oavsett hur det gått för dig personligen är det ett otroligt dåligt råd att ge någon person i allmänhet.
Det låter som en bra plan. Hoppas du hittar bra och stabila bolag så du kan behålla den länge och få ökande utdelningar framöver år efter år. Kanske kan fiska upp några Dividend Kings nu när det är annat som är hett på marknaden.