Utdelnings,- och uttagsstrategi

Hej, jag söker råd från andra som påbörjat sina uttag för att fylla kostnadsbehovet och gör det genom utdelningar (helt eller delvis).
Jag har en plan för portföljen som inte är utdelande, och försöker få till en bra strategi gällande min utdelningsportfölj och har laborerat med historisk data men behöver råd från er som redan är där.
Jag får utdelningar koncentrerat till en, max två månader per år. Min tanke är att använda utdelningen till att fylla på mitt årsbehov genom insättning på buffertkonto och sedan “beta av” varje månad, och återinvestera resten. Jag har tänkt fram och tillbaka och det känns lite för enkelt beräknat. PS. Jag har inga problem med volatilitet i utdelning.
Hur gör ni andra?

Har en del utdelningsaktier/ETFer och använder främst DRIP-taktiken (Dividend Re-Investment Plan) för att öka utdelningen nästa gång, bygga en snöboll helt enkelt.

Skulle vara skönt om Avanza/Nordnet kunde implementera fraktionella aktier och automatisk DRIP.

Är du intresserad av feedback över att överhuvudtaget ha en utdelningsportfölj? Jag och många andra, inklusive nobelprissvinnande ekonomer, menar ju att utdelningar är irrelevanta och förutom eventuella skatteeffekter så finns det ingen fördel med att ha utdelningsaktier istället för att bara ha en vanlig portfölj och sälja av efter behov.

Är det en diskussion du är intresserad av i den här tråden, eller föredrar du att hålla diskussionen för dem som tror att utdelningsaktier har någon fördel? Jag vill inte skräpa ned din tråd om du inte är intresserad.

4 gillningar

Tack för att du frågar. Som du nämner finns det stor risk för spamning av åsikter om vi börjar den diskussionen här. Jag har en strategi och den står jag för. Jag vill ha åsikter om uttaget och andras strategier.

3 gillningar

Jag har inte kommit till uttagsfasen än men är väl där rent ekonomiskt, väntar bara på rätt tidpunkt.
Min tanke är att ca 50% av varje års utgifter ska komma från utdelningar, och jag får en stor del av dessa utdelningar från ETFer som är månadsutdelande, såsom JEPI/JGPI. Har även en del “vanliga” ETFer och aktier med fokus på utdelningar. Så för mig blir det någorlunda spritt över året.

1 gillning

Samma här. FI men inte RE ännu (men snart).

Har idag 8st ETFer och ca 80st utdelningsaktier som ger mig en bra spridning på utdelningar ganska jämt fördelat över årets månader som täcker mina utgifter samt att jag har ca hälften av kapitalet i fonder (nystartad allvädersportfölj) som backup, buffert.

Som många andra skriver i forumet så spelar det ingen större roll om man har utdelningsaktier eller fonder i uttagsfasen men jag har valt denna metod som jag tror på.

1 gillning

Jag har 30+ aktier där de flesta har utdelning. De är också koncentrerade till kanske tre månader. Just nu i byggfasen är det inget dåligt då jag får ihop större summor jag kan köpa nya aktier för just dessa månader. Resterande månader blir beloppen för små för att orka köpa något.

Funderat på om det kommer skapa problem i uttagsfasen men tror inte det. Jag kommer ha sparkonto med minst 5 års utgifter och om den fylls på månadsvis eller 3-4 gånger per år lär inte göra någon skillnad. Siktar egentligen på en 60-40 portfölj, vilket innebär att jag antagligen kommer ha kanske 10 års utgifter på räntebärande tillgångar.

Målet jag har är att utdelning ska täcka alla löpande kostnader för bostaden. Jag är inte där än, så jag får antagligen justera målet när jag väl är där och då kanske sikta på att täcka alla löpande kostnader.
Har även fonder som jag inte rör alls. Ingen plan på att flytta dessa till utdelande fonder.

Lärdomar: Har en handfull av aktier som utgör större andel av aktieportföljen och dessa har givetvis varit väldigt volatila. Portföljen har gått som en jojo… Man borde kanske ha några regler för portföljen, typ en aktie får max utgöra X% av portföljen. Lämpligt skulle kunna vara 5-7% kanske. Många fonder har till exempel 10% som gräns.

Har du förresten läst denna tråd?
Den hanterar inte utdelning men uttag och “5+25 regeln”

”5+25-regeln” känns som en extremt konservativ regel. Väldigt konservativ portfölj (42 % aktier, 58 % räntor) och väldigt lågt uttag (3,33 %/år). Nu är ju en ”leva på utdelningar”-strategi också ofta extremt konservativ med extremlåga uttag, så det kanske är rimligt i den här tråden, men spontant känns det som rätt dåliga rekommendationer.

1 gillning

Tanken med den tråden är att få inspel i olika sätt att hantera uttag. Inte sagt att man ska följa den.
I inlägget innan skrev jag att jag siktar på en 60/40 portfölj för egen del. Lite konstigt att du anser jag rekommenderar 40/60 upplägg.

Jag anser man ska utvidga sina vyer och förstå vad som går att göra, sen får man anpassa till egna situationen.
Alla har inte samma risktolerans och 5+25 fungerar säkert för en del, lite dumt att förkasta regeln bara för att du inte gillar den.

Nä, inte du, men inlägget du länkade till rekommenderar ju 25 årsutgifter med 50 % i räntor, plus fem årsutgifter till med 100 % räntor, vilket jag får till 58 % räntor.

Håller med om att man gott kan vidga sina vyer. Jag tycker personligen inte att regeln verkar så genomtänkt, så det var därför jag kommenterade. Inget illa ment mot dig som levererade länken. Men tråden handlar ju inte om den regeln; ville bara ge min egen åsikt om den.

1 gillning