Man kan i MonteCarlo-simulatorn dessutom sätta att man investerat i tillgångar utan avkastning, eller i tillgångar som bara följer inflationen. Då får man en simulering som ändå har med att man har olika inkomst olika år (lön, ingen lön, olika personer), vilket jag tycker är ett smidigt sätt att bara se själva kassaflödesanalysen
Grunduträkningen som trådstarten i denna tråd pratar om är ändå trots allt 25/30=83% av fyraprocentregeln, precis som jag pratade om i tråden jag länkade ovan. Många verkar inte ha insett att detta är basen fyraprocentregeln faktiskt står på.
Man måste dock inse att det är svårt stt investera inflationssäkert utan att få volatilitet på köpet. Det är typ Holy Grail inom investeringar.
4% regeln är en förenklad helt fristående räkneövning på ett sparbelopp. tar inte hänsyn till pension etc. Ger inte några siffror på sannolikhet för olika utfall heller. Man kan bli pank innan 30 år…
Det är klart att man måste modifiera sin kalkyl efter dom pengar man har avsatta för pension och när man rimligen kan ta ut den. och andra ev intäkter typ arv.
Man måste komma ihåg att om man har mycket sparande eller mycket tjänstepension kommer man inte att få dom behövsprövade tilläggen till pensionen som majoriteten får…
OM man litar på att regler etc inte ändras kan du inte långt ifrån leva på Svensk “standardpension” man får oberoende av inkomst man haft.
Då kan du ha kul och sätta sprätt på alla dina tillgångar i form av sparande och tjänstepension innan din gängse pensionsålder. 68 i ditt fall. 15 år leva loppan ?
Se bara till att äga max ett boende där du är skriven när du fyller 68…
Därför att du inte verkar räkna med reella prisökningar och oförutsedda utgifter. Inflation är inte det samma som reella prisökningar och oförutsedda utgifter är nya vitvaror, bilbyte, bilreparationer, höjda skatter, lagändringar, privat sjukvård p g a långa köer etc. Livet är fullt av överraskningar även efter 53.
Känner mig träffad av “smygjobb” En liten inkomstström som inte är beroende av börsen förändrar risksituationen avsevärt. Gillar också ditt begrepp “eldvakt”. Bra beskrivning.
Jag har lite “säkrat” oförutsedda utgifter genom att ha flyttat till en nybyggd lägenhet, bytt till ny bil. . allt i lägenheten i möbelväg är nytt…så bör vara lugnt där i +10år . . .sen har jag noga kollat bakåt vad som “hänt” men givetvis har jag en “extra buffert” på ca 100.000:- på annan bank. .och lite “höjd” i kalkylen (dvs jag har klarat mig på mindre än 250.000:- per år senaste åren
Visst saker kan hända. . .men jag kan också dö i en olycka vilken dag som helst, man kan inte kalkylera för ALLT. . en liten chansning blir det hur man än gör. . .som allt i livet
Det är så man ska börja och det är ju inte möjligt att förutse allt. En skilsmässa eller något annat problem kan ställa till det så det är inte helt fel att lägga till 20% på uträknad FIRE kalkyl. Det kan ju oxå bli så att man får nya intressen som kostar pengar när det blir så mycket mer tid över.