Jag har en bra inkomst och därmed också bra tjänstepension. Min plan är att gå i pension vid 50 och har cirka 20 år kvar tills dess. Givet att jag går i pension vid 50 lär jag inte få ut några större summor allmänpension men det kan väl också få ingå i beräkningarna.
Tjänstepensionen kan jag skatteoptimera och planera uttag från 70-döden. Räknar med att ha några miljoner där, och skatten efter riktåldern är 20%. Så jag räknat kallt med att det täcker 70-döden. Därmed behöver jag “endast” täcka gapet 50-70.
4% regeln gäller 30-åriga pensionshorisonter. Hur ska man tänka i mitt fall rörande safe withdrawal rate? Den enkla strategin är att vid 50 skifta om till lågriskinvesteringar som följer inflationen; därmed kräver ex 30K/månad över 20 år en portfölj om 7,2 miljoner. Men om jag har en 60/40 split lär jag väl kunna förvänta mig 2-3% reell avkastning - så hur tar jag hänsyn till detta?
Med all respekt: Jag tror du tar för många regelverk för givet när du har 40 år till tjänstepensionsuttaget.
Men i grund och botten låter det vettigt och själv har jag också räknat med att “brygga” perioden från 50 till 70 och ser det som blir kvar snarare som ett sätt att toppa upp pensionen.
Men med det sagt, så usel blir inte pensionen ändå såvitt mina siffror visar.
Testa också på att räkna med att enbart balansera inflationen och multiplicera årsbehovet med 20 år för att få ett ungefärligt tal att sikta på.
Jättebra fråga, jag kämpar på samma sätt med den. Jag upplever att det största problemet med 4% regeln är det mänskliga beteendet. Att ställa om från hårt arbete, investera och ekonomisk optimering till mer eller mindre passivitet är inte lätt.
Jag har därför släppt 4% regeln och jobbar mot en egen variant av ekonomiskt oberoende som är mer lik en evigt växande maskin.
Hur dumt det än låter så kommer jag dö med pengar på banken, inte för att jag eller någon i min närhet behöver dom utan för att min personlighet behöver målet.
Jag märkte när jag gjorde min formel att säga att jag ska ha en fast ekonomisk summa när jag dör, så insåg jag snabbt att bara jag levde mitt ekonomiskt anvsvarstagande liv så blev vägen till framgång att leva länge.