Tankar kring fire och att sätta ett mål enligt 4procentsregeln

Dök upp några funderingar kring fire och att sätta ett belopp som mål för fire. Kan vara så att jag snurrar ihop det själv här, men då hoppas jag någon klok här på forumet kan hjälpa mig tillrätta.

Grunden i 4procentsregeln är väldigt enkel och baseras på att man tar ens omkostnader på årsbasis, gångrar med 25 och får då det belopp man behöver samla ihop för att då kunna leva på avkastningen i 20år+.

Ovanstående är väl dock baserat på att man kan nå målet i närtid?

Säg att man med ovanstående resonemang behöver 20år att nå summan, då borde väl samtidigt omkostnaderna inflationsjusteras vilken i sin tur då ökar summan som man har som mål vilket då skjuter måldatumet ytterligare på framtiden? Denna del har jag inte hört eller läst så mycket om, men det bör väl vara en högst relevant del av sparandet och att sätta mål?

Ta som exempel att man behöver 240.000kr/år i nuläget och då behövs 6.000.000kr i kapital. Om man räknar med att nå detta om 10år så borde väl dessa 240.000kr inflationsjusteras upp till ca 292.500kr, vilket ökar totala målet till 7.300.000kr och ökar på tiden det tar att nå målet ytterligare med några år, vilket gör att allt skjuts ytterligare längre bort.

Har jag rört ihop alltihop eller vad är det jag missar?

1 gillning

Det du tycks ha missat är att dessa beräkningar redan görs inflationsjusterat.

1 gillning

Nä, men du har rätt. Du behöver 6 miljoner idag för att täcka din omkostnader men kommer troligen behöva mer om 20 år så ditt fire-tal kommer förändras. Blev väldigt tydligt för mig när inflationen kom och när skatten på ISK tokhöjdes. Då räckte inte de där sex miljonerna längre

Så i 25års och 4procentsregeln ingår egentligen inflationen? Dvs det blir ändå rätt att räkna på beloppen man behöver i dagens penningvärde och sätta ett belopp som motsvarar det, även om det tar 5, 10 eller 20år att nå det?

Okej spännande, 2 svar såhär långt som direkt motsäger varandra :slight_smile: Då kanske jag ändå är något på spåren..

2 gillningar

Det kan ju också vara att någon av oss missförstått vad du menar :slight_smile:

Beräkningen för att komma fram till att det tar 20 år är typiskt beräknad med inflationsjusterade siffror, dvs real avkastning och 0 utveckling av lön (dvs hur mycket som sparas)

I detta fall har jag använt mig av 4procentsregeln för att räkna fram det beloppet jag behöver och sedan ränta på ränta kalkylatorn här på rikatillsammans med standard 7% avkastning för att komma fram till hur lång tid det tar att få ihop summan.

Du kommer få utvärdera efterhand om dina utgifter eller förutsättningar har förändrats på något sätt.

Kanske har du flyttat till dyrare/billigare, skaffat barn eller så har barnen flyttat hemifrån , du kan ha bytt transportmedel till dyrare/billigare, skatter kan förändras osv.

Mycket kan hända med utgifterna och livsstilen över tid utöver inflation.

2 gillningar

ja, du får ju själv göra de antaganden som krävs på real avkastning och real löneökning.

Det finns en gammal reklamfilm om detta som jag tyvärr inte kan hitta.

En liten pojke cyklar förbi ett skyltfönster och ser något han verkligen vill ha, pengarna han har i fickan räcker inte till så han börjar dela ut tidningar för att få in mer pengar.

Han jobbar på dag ut och dag in och åker förbi skyltfönstret varje dag på väg hem och bara längtar efter den här saken.

Till sist har han fått ihop tillräckligt för att kunna köpa varan och åker dit för att köpa den.

Precis när han ska ta den från hyllan så höjer butiksägaren priset och nu har han inte tillräckligt med pengar igen… :lying_face:

Minns inte vad det var reklam för men han lyckades aldrig komma före inflationen iaf :tired_face::rofl:

5 gillningar

Givetvis, men jag var mest intresserad av grunden till både 4procentsregeln och hur andra valt att göra vid sina beräkningar.

I mitt scenario utgör jag från att inget omvälvande händer i livet utan omkostnaderna ligger kvar på samma nivå, inflation borträknat, mest för att förenkla frågeställningen och räknande.

Men då är kontentan att om man har långt kvar till att nå sitt “fire-mål” så blir det svårt att räkna fram ett datum. Istället får man följa upp det löpande. På detta sätt blir tex de fire-räknare som cirkulerar där man visar hur många procent fire man “är” väldigt meningslösa om man har långt kvar då summan med stor sannolikhet kommer förändras radikalt.

Vad är syftet med att veta exakt dag långt in i framtiden? Börsen har ju inte en jämn utveckling och det har inte livet heller. :smiley:

2 gillningar

Exakt dag finns det givetvis inget behov av. Däremot blir det flera år i skillnad beroende på hur man bör/ska räkna, så det är mer det som gör att jag frågar och funderar :slight_smile: Är relativt ung och tjänar väl ungefär som medel och försöker stoppa undan och investera löpande, då är det inte helt fel att försöka räkna på detta för att se vad som är görbart

När det närmade sig för mig satte jag en dag, man var ju ändå beredd att lägga på ett år om börsen skulle störtdyka.

Istället gick den bättre på slutet och gav lite extra skjuts, men jag höll min plan ändå.

1 gillning

Tack för input!

I mitt fall så är målet mer en möjlighet till förtidspension eller möjlighet att välja att gå ner i tid lite senare i livet. Då det kommer ta ett tag att nå detta mål och möjlighet så blir det relevant att veta hur man ska eller bör tänka kring just inflationen.

Bra start.

Men jag tänker att uppskatta om det bli 40, 45, 50 eller 55. Anpassa var femte år efter hur det ser ut då, typ.

1 gillning

Du kan planera med denna:

2 gillningar

Tack! Ska kolla lite på det imorgon, blev lite tungt på telefonen.. :slight_smile:

1 gillning

Ja, det räcker med att använda real avkastning och anta att framtida sparande justeras efter inflation, så kan man göra sina beräkningar i dagens penningvärde.

1 gillning