Vissa bostäder är lönsamma att hyra ut. Många andra är inte det. Jag hyr själv ut mitt hus och tycker att det fungerar hyggligt. Jag får alltså ut ett bra överskott varje månad. Däremot är det många som nu vill hyra ut bostäder som inte alls är optimerade för uthyrning och därför inte särskilt lönsamma.
Med dina siffror skulle jag säga att det är direkt olönsamt, om man räknar med slitage etc.
Men som flera andra i tråden blandar du ihop din egen låneränta med kapitalkostnaden för lägenheten. Den räknar du på hela lägenhetens värde, inte vad ditt lånebelopp råkar vara. Om man drar det till sin spets skulle det ju bli nästan gratis för din hyresgäst om du inte hade lån på lägenheten.
Tack Kalle! Det var den pusselbiten angående kapitalkostnaden som fattades.
Det verkar som att du har hittat information om hur man kan räkna ut en skälig hyra för en bostadsrätt enligt en generell schablonmässig modell. Förstå din ekonomiska situation och se till att du har råd med eventuella utgifter och underhåll https://bostadslistan.se/blog/tips-f-r-att-hyra-ut-en-del-av-ditt-hus-bostadslistan-se av den del av bostaden som du avser att hyra ut. Det är viktigt att förstå att detta är en generell riktlinje och inte nödvändigtvis den enda sättet att sätta hyran på en bostadsrätt. Det finns flera faktorer som kan påverka hyran, och det är ofta upp till bostadsrättsinnehavaren att bestämma hyresnivån, inom lagliga ramar.