Uthyrning av brf

Hej på er!

Jag har försökt salja min etta i utkanten av

Göteborg i ungefär fem månader nu, men det är trögt på marknaden på grund av allt som byggts här i området på sistone.

Jag funderar därför på att behålla den, hyra ut den istället och köpa en större 2,5:a. Banken ger grönt ljus, men bostadsrättsföreningen ar lite motsträviga till uthyrning (även om de måste följa lagen).

Vad jag förstär har man rätt att hyra ut i ett ar om man inte får sålt. Vad ser ni för fördelar/ risker med att behålla två lägenheter och hyra ut? Hur länge tror ni att man kan få hyra ut i praktiken om styrelsen bråkar? Vill inte sälja med förlust i panik.

Tacksam för alla tips och tankar!

Men om säljer med vinst kommer med all sannolikhet den nya lägenheten också vara dyrare. Så ett nollsummespel helt enkelt.

Låter riskabelt att behålla lägenheten som du inte kommer att få hyra ut i all evighet samtidigt som du köper en till.

Dessutom, lägenheten går alltid att sälja om man begär vad marknaden erbjuder att betala så det är nog inte ett argument för föreningen att tillåta uthyrning.

1 år tror jag.

Edit: Se även liknande tråd Får vi hyra ut bostaden? - Nr 23 av Kanske.

1 gillning

Det borde stå i era BRF-stadgar, så börja där

En risk finns i att banken tvekar angående lån om du planerar att ha dubbla lägenheter.

De kan ju inte vara helt säkra på att ettan går att hyra ut och agerar därefter.

Finns inget som säger att det är bättre priser/lättare sälja inom 6-24 månader. Så inte säkert det är bäst hyra ut. Saker kan ju också strula med både lägenhet/hyresgäst så inte säkert det går friktionsfritt heller.

4 gillningar

Håller med. Är det svårsålt nu trots de ändrade amorteringsreglerna så verkar det osannolikt att förutsättningarna kommer förändras särskilt mycket på ett år.

3 gillningar

Nåja. Prognoserna för bostadpsriserna i snitt är ändå betydligt ljusare för år 2026-2028 jämfört med tidigare. Ny prognos: Bostadspriserna stiger – LF spår plus 5–6 procent - Bostadspolitik

Men däremot skulle jag ställa mig tveksam till att extrapolera det till just ditt objekt, TS. Pga:

… För vi ser otroligt tydliga skillnader mellan attraktiva innerstadsområden nu i och med återhämtningen. Dessutom har just ettor stark motvind av demografiska faktorer, då ungdomsarbetslösheten är hög och det finns lite färre 20-25-åringar i befolkningspyramiden kommande år.

1 gillning

Varför är det ljusare (jag antar du menar bättre) att priserna stiger? De enda som tjänar på det är mäklare med procentavgifter och banker med ränta. De flesta måste bo någonstans så ökade priser ger bara chansen till att betala mer skatt.

Jag sa ljusare för bostadspriserna. Lämnar den politiska och filosofiska diskussionen därhän :slight_smile:

I tråden behandlar vi ju TS situation och för TS är det ljust om de går upp.

Är det verkligen det? TS planerar att köpa en större (och förmodligen dyrare) lägenhet. Det borde vara bättre om priserna går ner?

1 gillning

Oftast, men inte alltid. I dagens marknad kan enstaka bostäder som TS etta ha gått ner mer än tilltänkt 2,5:a. Även i kronor och ören. Allt beror på läge, läge, läge.

Oavsett vad har ju TS bestämt sig för att byta bostad. Frågan är mer kring timing och logistik runt det.

Fast inte om du köper större lgh nu och hyr ut den du inte får sålt, vilket ju var frågan.

1 gillning

Vilken lag är det du refererar till?

Generellt sett står denna informationen i era stadgar.

Om du inte får sålt finns det troligtvis 1 anledning, priset. Testa att sänka.

Hyreslagen och bostadsrättslagen som stadgarna samexisterar med. Lagen utökades nyligen till fördel för den som vill hyra ut: Beslut: En mer flexibel hyresmarknad (Beslut 20 maj 2026) | Sveriges riksdag

Bra att känna till som medlem och styrelse i en BRF. Och att det går att söka tillstånd hos Hyresnämnden för andrahandsuthyrning.