Utlandsboende och konsult i Sverige

Hej,

Jag har flyttat ut ur Sverige. Har ett företag i USA och bor i Portugal. Nu har jag en förfrågan om uppdrag för en svensk kommun och kan inte fakturera från USA. Jag har inget företag kvar i Sverige men en vän kan tänka sig att jag kan vara underkonsult i hennes bolag. Frågan som uppstår är om det är okej att jag därefter fakturerar för mina tjänster från mitt bolag i USA? Etiskt kanske, men är det olagligt? Någon som vet?

Tack för klok input!

Vad skulle problemet vara? Att använda utländska underkonsulter är fullt normalt. Så länge allting sköts korrekt finns inga problem med detta.

Det är det som är frågan. Kan man fakturera i ett svensk bolag för en konsult som inte är baserad i Sverige för arbete i Sverige att sedan fakturera det svenska bolaget för den tjänsten från USA? Är det korrekt hanterat?

På den nivå du beskriver det är det inga problem. Sedan behöver hanteringen skötas korrekt men det är mer på detaljnivå.

Det finns minst två problem med ditt upplägg.

Det ena är skatterätt och det andra problemet tar du upp själv.

Skatterättsligt så faller ditt amerikanska företag under portugisisk CFC-lagstiftning. Dessutom så har ditt amerikanska bolag ett fast driftställe i Portugal. Portuguese Controlled Foreign Companies rule and individual shareholders — Kore Partners

Det andra problemet tar du upp här:

Kan du beskriva i detalj vad som hindrar dig atr fakturera från USA till kommunen?

När jag jobbade i kommun anlitade vi en konsult från ett annat EU-land. Det gav upphov till så kallad omvänd momsskyldighet. Det kan vara så att kommunen X inte vill hantera det. Det är görligt dock.

Vad gäller Portugal så har jag ett permit som ger mig förmåner skattemässigt med ett utlandsregistrerat företag. Så det är inte i Portugal problemet är. Utan min fråga handlar om hur det är i Sverige. Kommunen vill inte hantera utlandsbetalningar. Och det är utanför EU dessutom.

Du kan säkert betala för ett klientmedelskonto hos en svensk advokatbyrå så att kommunen betalar in på det och advokatbyrån slussar sedan pengarna vidare till ditt utländska bolag.

Tack. Det låter som ett intressant upplägg. Har du egen erfarenhet av detta? Jag funderar lite hur jag praktiskt lyfter frågan med en byrå. Vet du+

Nej, jag har mitt bolag i Sverige så har ingen egen erfarenhet i frågan. Gissar det kan kosta en del eftersom advokatbyrån då i princip agerar konsultförmedlare och tar finansiell risk, kontakta någon/några av de mest kända och hör vad dom kan erbjuda.

Om du syftar på NHR så kan det ge dig förmåner men inte det amerikanska företaget. När personalen i det amerikanska företaget bor och jobbar i Portugal så behöver det registreras som en filial, särredovisas och beskattas enligt samma regler som portugisiska företag.

Tack information! Ja, det är NHR som jag har. Då behöver jag kolla upp det. Men du ser inget problem i Sverige med att fakturera via ett svenskt bolag där jag blir underkonsult och sedan fakturerar detta bolag från USA? Utan problemet uppstår enligt din kunskap i Portugal?

Generellt sett så får inte en kommun diskriminera mot bolag som finns i EU, vilket inte är aktuellt i ditt fall förvisso. Däremot kan de kräva dokumentation på att bolaget som fakturerar betalar korrekt skatt och dess underleverantörer i Sverige eller annat EU-land. T ex har jag flera gånger fått skriva under dokument (och i vissa fall lämna dokument) som styrker att vi har F-skatt, momsregistrerade, arbetsgivarregistrerade osv.

Jag tror det vore klokt att fakturera via din väns bolag och att hon tar ut 3-7% för besväret. Tar hon ut 0 så finns det ingen nytta för henne och hon riskerar många jobbiga frågor från både hennes bank och Skatteverket vid ev revision, särskilt när pengarna flödar ut ur EU.

Det jag konkret skulle göra är att fakturera via hennes bolag och hoppas kommunen inte kräver att hon/du behöver uppvisa att du betalar arbetsgivaravgifter etc i Portugal.

Om NHR-saken. Sist jag kollade på NHR i Portugal förstod jag det som att det gick en tydlig gräns mellan passiv inkomst och aktiv. Dvs, om du arbetar inom Portugals gränser så ska du skatta för det, även om ditt uppsatta bolag är i USA. Det är ju du som aktivt gör jobbet, inte anställda i USA. Jag hoppas du låtit både en och två skattejurister som är experter på NHR rådgivit dig om ditt specifika upplägg.

2 gillningar

Tack för utförligt svar! Uppskattar verkligen det. Jag har rådgivare som har hjälpt mig och hjälper mig löpande med min skatte “situation” i Portugal och det verkar fungera i nuläget. Så jag låter det vila. Mitt huvudbry var just frågan om bolaget i Sverige. Och, jag mitt erbjudande är att min vän får en viss procent av fakturan som tack för besväret. Det handlar om en period på 3-6 månader så det bör vi kunna hantera. Återigen, tack för klok input!

Var så god :smiling_face: Tänk på att om din rådgivare har fel, tar du hela smällen. Jag har väldigt svårt att se att din rådgivare har gjort rätt. Det låter mer som en ” det här är egentligen olagligt, men upptäcksrisken är så låg, så go for it”