Utlandsflytt: Klumpsumma i SEK till VWCE (EUR) + löpande USD till VWRA - bra idé för diversifiering?

Hej alla,

Jag har flyttat utomlands och sålt mina svenska tillgångar i ISK av skatteskäl. Nu planerar jag att investera i Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE eller VWRA).

Min situation är följande:

• Jag har en klumpsumma i SEK som jag ska konvertera via IBKR och investera nu.

• Mina framtida insättningar kommer i USD, och det tar ungefär 4–5 år innan de årliga insättningarna når upp i samma storleksordning som den initiala klumpsumman (med normal tillväxt).

Jag funderar på följande strategi:

• Konvertera SEK-klumpsumman till EUR och investera i VWCE.

• Fortsätta investera de löpande USD-insättningarna i VWRA.

Anledningen är att jag kanske flyttar tillbaka till Europa om 10–20 år, och jag vill ha lite valutadiversifiering mellan euro och dollar.

Min fråga:
Är det smart att göra en sådan valutasplit (en del i EUR via VWCE + löpande del i USD via VWRA) för att sprida risken?

Eller är det onödigt eftersom båda ETF:erna är exakt samma fond under ytan (med ~60 % USA-aktier) och skillnaden mellan VWRA och VWCE brukar vara marginell på lång sikt?

Jag tänker särskilt på att jag konverterar från SEK nu…

Tack på förhand för alla tankar och erfarenheter!

1. Handelsvalutan har ingen påverkan på din valutaexponering eller -diversifiering när du äger fonden.
  2. VWCE var ett bra val för några år sedan, men numera finns det betydligt billigare globalfonder, som WEBN (7 bp/år med fysisk replikering och DM+EM) och SC0J (5 bp/år med syntetisk replikering och enbart DM).
1 gillning

Jag kände faktiskt inte till WEBN & SC0F, mycket bra tips, tack! Det blir WEBN för mig framöver :+1:

1 gillning