Utlovad gemensam takterrass såld

Boverkets byggregler. Inget hus jag någonsin byggt har följt alla reglerna för de är helt enkelt för många :slight_smile:

Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att du hänvisade till ett lagkrav.

Finns ju massvis med lägenheter utan uteplats… Jag har bott i 2 själv. Finns ju överallt?

1 gillning

Boverkets byggregler är samma som lagkrav.
Säger samma som @anon4238885 bör är att betrakta som skall när det gäller byggregler.

Ja alltså Boverkets byggregler är lag. “Rättslig grund: BBR är bindande föreskrifter baserade på Plan- och bygglagen (PBL) och Plan- och byggförordningen (PBF) [5.2, 5.13].”

1 gillning

Jajamen men har man inte mutat sina byggnadsinspektörer så böööööör det inte finnas några nya lägenheter utan balkong eller gemensam uteplats

Detta borde jag veta, jag får skylla på att det var länge sedan jag läste dessa.

Boverkets regler gäller mycket sällan retroaktivt så om huset med lgh är äldre än när regeln blev gällande tillämpas den inte.

Dolt fel existerar inte som juridiskt begrepp för.bostadsrätter.

Det kan vara ett fel som kan reklameras och ge prisavdrag. Köparen har dock en långtgående undersökningsplikt som mildras en hel del av utfästelser i säljprospekt.

Det man gör är att hävda fel på köpet, skriftligt till mäklaren och säljaren med ett krav om prisavdrag. Det måste göras inom 2 år. Jag hade gjort just detta, 2 % avdrag är nog rimligt.

Sedan handlar det om att få rätt, inte bara ha rätt.

2 gillningar

Att få reda på ett rimligt prisavdrag borde ju vara tämligen lätt. Be en oberoende mäklare att värdera bostadsrätten med och utan tillgång till en gemensam takterrass.

Som jag tolkade diskussionen ovan så behöver man kunna visa på vilket sätt avsaknaden av terrass utgör en konkret förlust (särskilt i ekonomiska termer). Dvs vad går förlorat för TS pga att terrassen inte finns. Jag tror att det blir svårt, särskilt med tanke på att de har en innergård.

Samtidigt är det märkligt att säljare ska kunna ta med sånt som inte finns ostraffat. Blir lite vilseledande marknadsföring.

2 gillningar

Inte ovanligt sedan 2022 - finns gott om föreningar (särskilt nyproduktion) där övernattningslägenheter och andra gemensamma utrymmen som nämndes i prospekt sålts av i samband med ökade ränte- och driftskostnader.

1 gillning

Tror inte det blir svårt att visa på det, värdet på takterassen indikerar ju vad TS borde få ut via sitt andelstal i BRF tänker jag, ialla fall som en kalibrerpunkt.

Sedan finns det nog vägledande domar.

Min magkänsla säger mig dock att det inte är värt att bråka för mycket om det. Mäklaren har friskrivit sig genom att det står att säljaren ansvarar för upogifterna är sanna och säljaren skriver också under på detta i säljuppdraget.

3 gillningar

Tack för alla svar! Jag mejlade säljaren och reklamerade, med mäklaren CC:ad, får se om det blir något svar. Finns det något jag kan göra om säljaren helt enkelt ignorerar mig? Det låter så dramatiskt att ta något till domstol vilket är nästa naturliga steg som jag uppfattar det.

Skulle nog vilja säga att ditt naturliga nästa steg är att bara gilla läget. Sen om du älskar att kivas i domstol för småpengar och mycket energi så är det ditt nästa steg.

1 gillning

Innan du får svar från säljaren/mäklaren. Kan du överväga att släppa och gå vidare och vara nöjd ändå?

Det är väl inget konstigt att nämna sådant i ett prospekt så länge man anger ett datum för uppgiften och att man inte känner till att är på väg att förändras?

I detta fallet var ju terrassen borta redan när prospektet skrevs om jag förstår det hela rätt.

Nästa naturliga steg är väl att prata med en jurist? Eventuellt har du juridisk rådgivning i din hemförsäkring?

Hehe, nä det älskar jag inte. Men har svårt att se att värdet av terassen understiger 100k, för mig är inte det några småsummor. Och framförallt sticker det i ögonen att bli blåst. En ursäkt och en symbolisk summa hade gjort jättemycket

Ja den var borta sedan minst ett år när prospektet skrevs.

Ja, det var det jag hade tänkt göra från början, blev sen övertalad att ta tag i det ändå iom att det är rätt stora belopp.

Men om säljaren inte svarar får jag släppa det.

1 gillning