Utmaning - max 5 nya klädesplagg 2025

Ja, lära sig lagning av kläder och klädvård generellt nog bra att satsa på.

4 gillningar

Glöm inte att klädbehovet kan bli väldigt varierande beroende på:

*Om man har arbete där arbetsgivaren tillhandahåller kläder, eller om man måste slita på sina egna kläder varje vardag.

*Om man håller stadig vikt i många år eller om kroppen förändras.

*Om ens livssituation förändras i övrigt som medför behov av kläder för tex kroppsarbete, träning, resor, barnspyor eller vad det nu kan vara.

Fem inköpta plagg kan därför vara en svår gräns för många. Då gäller det ju istället att klara så mycket som möjligt secondhand, så man iallafall håller sig under fem FABRIKSNYA plagg.

4 gillningar

Jag mer än två små barn och det har inte påverkat mig tycker jag

Har gått upp och ner i vikt ±40 kg ca 5ggr under mitt liv det har påverkat lite såklart. Men tänker att det kanske inte är så vanligt.

Jobbat på industri och där fick man iofs arbetskläder så om man inte hade fått det skulle jag absolut förstå några få plagg per år. Men fortfarande inom 5 utan problem.

Men det lutar nog mer åt att det är en ”hobby” mer än något annat. Jag bryr mig inte jättemycket om kläder så länge jag har några att ta på mig.

Eller så är det bara jag som är speciell…

1 gillning

Kör vi denna för 2026? :slight_smile:

6 gillningar

Jag är på! Har en bild av att jag inte köper så mycket kläder men sen när jag sammanställer vad mina pengar faktiskt har gått till i slutet på året är det ändå en ansenlig summa på just kläder! Så vore nog nyttigt för mig att sätta en absolut gräns på nyproducerade plagg. Inklusive träningskläder (där de mesta pengarna försvinner).

2 gillningar

@angaudlinn - även kallad t-shirt-mästaren - vill du starta en sådan tråd?

Vilken menar du då @janbolmeson ? Max fem plagg eller inga alls eller nåt helt annat? :thinking:

1 gillning

Välj du! Jag körde ju i diket direkt när jag köpte ett 5-pack via t-shirtar förra året :smiley:

2 gillningar

Helt omöjligt, då ser man ut som en dagdrivare.

1 gillning

Jag lär inte klara 2026 heller. :see_no_evil_monkey:

Köpte två pyjamas, två linnebyxor, underkläder och en arbetsjacka.

Kommer troligen behöva ännu mera 2026. :face_with_spiral_eyes:

3 gillningar

Jag ska verkligen göra ett försök med noll klädinköp till mig själv 2026. Jag har så mycket fina kläder så det bör vara lätt men jag har väldigt lätt att trycka på köpknappen och hitta bortförklaringar till köp. Kläder är verkligen min akilleshäl inom privatekonomi. Är inga jättesummor men ändå det som skulle kunna ge ett stort tillskott på årets sparande.

En fördel med cykelpendling till jobbet är att det blivit tydligt hur lite jobbkläder som behövs. Har tre kavajer, tre byxor, tre finskor och några tröjor på kontoret. Sedan tar jag med en skjorta och kalsonger dagligen.

Så jag klickar in på denna tråden 31 dec 2026 igen :slight_smile:

3 gillningar

Då är vi i mål!

Jag klockde in på 3 köpta plagg och sen 2 st i fick jag i julklapp. Är ändå nöjd.

Målet för 2026 är max 4 köpta plagg och det inkluderar secondhand och eventuella pesenter.

Gott nytt år också!

3 gillningar

2025 var inga problem alls, hatar att köpa kläder. Är på 2026 också :+1:t2:

Jag köper absolut inga kläder på secondhand men klarar lätt max 5 klädesplagg ändå.

1 gillning

2025 blev 0
Trodde jag skulle komma upp i 2 - nya vinterskor beställdes men fick skickas tillbaka för de var inte sköna. Så nu satsar jag på 2 par vinterskor 2026 och hoppas det ska funka. I övrigt finns det kläder för de flesta tillfällen

1 gillning