ellerHur?
Underkläder/strumpor räknas inte. Så, det blir ångest. ÅNGEST!!
![]()
Ok. Inte en chans att jag klarar det då.
I ärlighetens namn, finns det någon som har svårt med denna utmaning? Jag köper aldrig kläder om inte sambon tvingar mig.
Klädindustin är väl ett tydligt svar på din fråga? Det är inte ett påhittat problem att folk överkonsumerar kläder bara för att du inte gör det.
Eftersom genomsnittssvensken köper 25 plagg/år så är det uppenbarligen så att vissa ser det som svårt att hålla sig till under 5, ja. Om man sen väljer att lajva hemlös så är man inte en del av den större mängden människor.
Köper inte mycket kläder generellt, blev inte mycket 2024 så jag behövde köpa lite nya kläder i år. Rent generellt skulle jag vilja killgissa att jag köper mycket färre kläder än gemene man och har så gjort i måååååånga år. Så jag behöver inte jaga för ett specifikt år. De jackor jag har är t.ex. mellan 1 och 20 år gamla. Köper efter behov, inget annat. Och använder tills de är utslitna.
Fortfarande noll här, inklusive underkläder. Däremot har jag slängt en del strumpor och några trötta t-shirtar. Ett par kängor hänger löst också…
Så min 2024-utmaning verkar hålla ett år till. ![]()
En riktig smålänning håller sig till max 5 klädplagg senaste 5 år ![]()
![]()
Det kräver ju att man inte blir fetare… det är största anledningen till mina klädköp ![]()
Väcker denna tråd. 3 fabriksnya plagg inköpta i år: Ett par jeans, en sommarklänning och en kontorsklänning (båda klänningar från slow fashion-företag med europeisk produktion).
I övrigt en del grejarkläder och träningskläder, skogskängor och arbetsjacka inköpta secondhand - blev tvungen att utöka garderoben rejält vid flytt från lägenhet i storstan till villa på landet ![]()
Ett par nya höstboots och ett par nya joggingskor fick ersätta sina totalt utslitna föregångare, båda fabriksnya.
Underkläder räknar jag inte.
Summa summarum, Naturskyddsföreningens tumregel om max 5 fabriksnya plagg per år funkar normalt sett fint för mig, lite mer utmanande vid större livsförändring men ska nog klaras året ut även med skorna inräknade.
Hur har det gått för er andra?
2025
Köpte 1 par nya jeans. 1 par nya cargo shorts, 1 par vandringsskor, 1 flanellskjorta, 1 par nya underställsbyxor, 1 par skidstrumpor. Thats it!
Fortfarande på noll, allt inkluderat och ingen second hand heller. Däremot har jag pensionerat en hoodie, 4-5 t-shirtar och ett gäng strumpor (samtliga då de gått sönder).
Tjejen frågade mig om jag önskar mig några kläder i julklapp och jag fick i panik hitta så andra saker för att slippa påfyllning av garderoben. ![]()
Min ambition är att nolla 2026 också. Vi får se om det funkar.
Kvar på 3 plagg, en baddräkt och två T-shirts (kan ha glömt ett plagg nu). Har även fått två tröjor till min bisyssla (inget jag kunde välja bort då det var obligatoriska arbetskläder). Har inte varit svårt men behövt påminna mig själv några gånger när jag varit i klädaffärer för att köpa till dottern som växer.
Tycker att det är skönt att åldras och inte ha sociala medier, har ingen koll på modet sedan några år, det är verkligen inget jag saknar utan bara underlättar i vardagen.
Behövde köpa tio plagg i fredags (varav fyra förvisso till frugan) för att komma upp i gränsen för svartfredagsrabatt och fraktfritt (€75), så det krävs tydligen inte mycket för att slå gränsen i denna utmaning.
Jag försöker komma upp i fem plagg och det är helt jävla omöjligt. Får jag inte räkna in kalsonger så kommer jag inte klara mitt omvända mål.
Vad gör ni som har svårt att hålla er under fem plagg? Nu måste ju ha kläder som hobby? ![]()
Jag håller mig under 5 plagg typ automatiskt haha.
Nya ytterkläder kan ju behövas ibland. En ullkappa köper jag gärna secondhand (och då räknas den inte i utmaningen). Men regnställ vill jag köpa nytt.
Samma sak med träningskläder.
Brukar också köpa 2-3 sidenundertröjor varje år. De är perfekta att ha under ex en kashmirtröja. Skönt och man behöver inte tvätta ”yttertröjan” mer än i slutet av säsongen, inför att den stuvas undan tills nästa år.
Sovkläder, ex pyjamas, räknas visserligen men behöver ju inte bytas ut varje år.
Så jag tycker inte heller att utmaningen är så utmanande. Men avskyr iofs shopping ![]()
Har köpt 0 plagg kläder under 2025, morsan köpte skor åt mig fast ja inte ville ha ett par, är en sann luffare i själen. Utmaning avklarad ![]()
Tjoho! ![]()
Samma här. Det är också skönt när man med gott samvete kan kassera något trasigt. I det här tempot behöver jag inga nya kläder förrän 2042 eller nå’t (underkläder undantagna).