Hej, är 22 år och har en lägenhet för 2,15. Har 80% i belåningsgrad och ganska liten buffert, 20-30k. Är det värt och utöka till 85% (40k~) för lägga in i buffert/sparkonto med ränta innan första april? Har en hyfsad lön men allt sparande gick till bolånet.
Att låna ytterligare 5 procentenheter på en lägenhet värd 2,15 miljoner innebär 107500 kr. Givet att banken tillåter dig att göra en utökning av bolånet (utifrån KALP etc) och du placerar det extra beloppet på ett sparkonto som ger minst lika hög effektiv årsränta som din bolåneränta kostar så skulle i alla fall jag göra en sådan förändring. Speciellt om det inte är alltför jobbigt att ordna rent praktiskt.
För att den ekonomiska ekvationen ska bli komplett behöver du även fundera på om det tillkommer några ytterligare avgifter, etc.
Det boldade finns tyvärr inte. Hade det funnits hade vi alla varit dollarmiljonärer.
Vill du låna pengar till en buffert så kommer det att komma till en kostnad - jag skulle se det mer som en försäkringspremie. Men i ditt fall så förstår jag inte riktigt vad du försäkrar dig mot/för.
Det boldade försvann. Det jag skrev inte fanns var att man kunde betala räntekostnaden för bolånet med räntan från sitt sparkonto. Givet sparkonto utan risk.
Allt beror naturligtvis på vilka räntesatser man lyckas få, men själv har jag de senaste sju åren haft minst lika hög samlad sparräntesats (olika sparkonton med insättningsgaranti) som samlad låneräntesats. (Edit: se t ex Ni som amorterat av bolånet | Vad är era bästa tips? - Nr 197 av Kanske för lite mer detaljer).
Pratar man nominella årsräntor kan man i dag exempelvis få 2,85% på ett 3-månaders sparkonto från Plus 1. Och har man någon tjänstepension hos Skandia verkar de i dag exempelvis erbjuda bolån med 3-månadersränta på 2,8% vid 85% belåning av lägenhet värd 2,15 miljoner.